23948sdkhjf

Sådan virker Volvos turbo-compound

Turbo-compound har haft en lang og lidt - ja, turbulent - historie hos Volvo. Det er omkring 15 år siden, at Volvo introducerede den første gang, men den var svær at styre og fungerede ikke optimalt. Desuden var der bøvl med nogle patenter, fordi det ikke var Volvo selv, der havde udviklet turbo-compounden. Så den blev lagt på hylden.

Nu er den tilbage, og Volvo har allerede solgt de første eksemplarer til danske vognmænd her fra uge 23, så de første erfaringer med den er ved at komme ind.

- Vi har set nogle rigtig fine brændstoftal, siger Claus Jensen, der er produktchef hos Volvo Trucks.

- Turboladeren bruges til at lave ladeluft og få mere luft ind i motoren.Turbo-compounden bruges til at genanvende energien i udstødningsgassen, forklarer Claus Jensen.

Transportmagasinet: Hvad er forskellen på en turbolader og en turbo-compound?

- Turbo-compounden er mekanisk i kontakt med krumtapakslen. Jo mere udstødningsgas, der er til rådighed, des mere energi kan man udnytte fra udstødningsgassen i form af bevægelsesenergi, der bliver overført til krumtapakslen. På den måde vinder man de procenter, man nu kan, ud af udstødningsenergien.

Transportmagasinet: Kan man kalde det klimavenligt?

- Ja, det kan man vel godt, svarer Claus Jensen. Man kan genbruge noget energi, som ellers ville gå tabt i udstødningsgassen.

Derfor fungerer den nu
Årsagen til at turbo compounden er så velfungerende nu, er at Volvo har sin I-Shift gearkasse.

- Vi kan bedre styre hastigheden på turbo-compound-enheden, forklarer Claus Jensen.

Manuel gearkasse
- En af udfordringerne i gamle dage, var at man havde en manuel gearkasse. Hvis du gearede ned og fik for mange omdrejninger, var den ikke så stabil, som den skal være. Det styrer man elektronisk i dag.

- Desuden har vi udført nogle forbedringer på konstruktionen. Den er designet bedre, så vi mener selv, at vi har en velfungerende motor, som giver en stor brændstofbesparelse.

En tillægspris
Transportmagasinet: Er motoren dyrere?

- Ja, der er en tillægspris, hvis man vælger en motor med turbo-compound.

- Vi laver en beregning sammen med vognmanden af, hvor mange kilometer han kører om året, og hvor stor investeringen er. Som tommelfingerregel siger vi, at man skal køre omkring 120.000 km om året. Derfor er den typisk beregnet til fjerntransport.

- I Danmark har vi mange 3-akslede trækkere i en 60 ton-kombination. I sådanne tilfælde behøver man ikke køre så langt, fordi man bruger mere brændstof og kan få en procentvis større besparelse med en turbo-compound motor.

- Med turbo-compound motoren kan vi køre med nogle hårdere gearinger, fordi momentkurven er højere. Man får bedre trækkraft, fordi man har større moment, men man får også lavere omdrejningstal og mindre støj i førerhuset. Så der er faktisk flere fordele ved denne teknologi, slutter Claus Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078