Her er de dyreste miljøzoner
Miljøzone-portalen Green-Zones har undersøgt i hvilke europæiske miljøzoner, der udskrives de største bøder. For privatbilisterne kan det blive dyrt, men det er lastbilchaufførerne, der risikerer at få de allerstørste bøder.
På pladserne 10 og 9 over de største miljøzonebøder ligger Belgien med de to permanente miljøzoner Low Emission Zones (LEZ) i Antwerpen og Bruxelles. Her skal alle køretøjer, der ikke er indregistrerede i Belgien eller Holland, registreres på forhånd, inden de køres ind miljøzonerne. Køretøjerne skal også registreres, selv om de overholder de påkrævede EURO-normer. Ellers kan der udskrives bøder på mellem 1.100-2.600 kr., alt afhængigt af lovovertrædelsens type og hyppighed.
I midterfeltet ligger zoner i Østrig og Storbritannien, hvor der bliver opkrævet bøder på over 15.000 kr., hvis reglerne ikke overholdes. Størrelsen retter sig efter køretøjets EURO-norm, type og vægt.
På den absolutte førsteplads og den dyreste, hvad bødestørrelse angår, ligger Danmark. Siden 2008 har lastbiler som minimum skullet overholde Euro 4-normen eller Euro 3 med eftermonteret partikelfilter, inden køretøjet må køres ind i miljøzonerne i København , Århus, Aalborg, Odense.
Bødestraffen for at køre i en dansk miljøzone uden den rigtige miljøzonemærkat kan løbe op i 20.000 kroner for en lastbilchauffør og hans speditionsfirma. Desuden kan køretøjet beslaglægges, indtil bøden er betalt.
Firmaet Green-Zones, der holder til i Berlin, leverer information om miljøzoner i Europa, både de permanente miljøzoner og de midlertidige, som iværksættes som for eksempel som følge af vejret. Desuden informerer Green-Zones om de forskellige landeregler via Green-Zones’ forskellige hjemmesider, blandt andet www.green-zones.eu. Det er også muligt at downloade en Green-Zones-app til sin smartphone.