Vognmænd bør selv opføre chaufførhoteller
Efter møderne med DI-Transport, ITD og DTL har transportminister Benny Engelbrecht et svar på vognmandsorganisationernes opfordring om rastepladser.
Vognmandsbranchen må selv sørge for faciliteter til chaufførers lange hvil på 45 timer.
ITD har ligefrem inviteret den ny minister til en tur rundt til rastepladser for at besigtige forholdene.
Det ligger ikke først for, kan man forstå på Benny Engelbrecht. Den omkringfarende politiker befinder sig ofte på en rasteplads.
- Jeg har set min del af rastepladser, og der er forskellige tællinger og undersøgelser i gang. Der mangler kapacitet nogle steder, men jeg må sige, at når det handler om de lange hvil, så mangler branchen stadig at levere på det.
- Det ville være klogt, hvis vognmandsbranchen selv er med til at bidrage til at levere på det lange hvil. Så bliver det lettere at få et bredt flertal i Folketinget til at se på parkeringsforholdene på rastepladserne.
- Jeg har haft en god snak med ITD omkring dette. Vi kommer på et tidspunkt også at kigge på rastepladser, men organisatioenrne skal tænke i, hvordan de kan være med til at bidrage på det punkt.
Padborg-sagen
- Padborg-sagen har sat sig spor på hornhinderne, fortsætter Benny Engelbrecht, som har fulgt nøje med som opstillet og valgt i området.
- Jeg er optaget af bekæmpelse af social dumping. Eksemplerne på chauffører, der har måttet bo rundt omkring på rastepladser under kummerlige forhold og til urimelige lønninger, er vi nødt til at finde løsninger på. Der er taget forskellige initiativer, og vejpakken i EU er godt på vej med.
Ros til forgængers EU-arbejde
- I al stilfærdighed vil jeg tillade mig at rose min forgænger Ole Birk Olesen (LA), som formåede at føre den kamp videre.
- Det var måske ikke den sag, han ville have valgt naturligt som sin hovedprioritet, som det blev. Derfor ligger der et godt udgangspunkt for mig at drible videre med, slutter Benny Engelbrecht.