Transportminister - med musik
Minister betyder tjener, og jeg har arbejdet som ufaglært tjener, siger Benny Engelbrecht, mens han hælder kaffe op for Transportmagasinets udsendte i det lyse hjørnekontor med udsigt til robinietræet med de grønne løvblade, som symboliserer den ny transportministers politiske udsigt.
- Jeg er født på Amager, opvokset på Østerbro, og som 20-årig flyttede jeg til Sønderjylland med Charlotte og har boet der siden, fortæller den 49-årige minister.
Tilbage i teenageårene var ambitionen at blive musiker, og hans orkester "Les Enfant" fik succes med nogle af hans sange - efter at han var trådt ud af bandet.
- Musik er for mig afslapning. Jeg har arbejdet med at sælge musikinstrumenter i seks år. Jeg havde en musikforretning og var senere ansat i en engrosvirksomhed. Jeg har ansvaret for, at titusindvis børn og unge er blevet udstyret med Santana-guitarer og er kommet i gang med at plage deres forældre ...
Benny Engelbrecht blev folketingspolitiker i 2007 og har blandt andet været formand for trafikudvalget, finansordfører og skatteminister 2014-2015 i slutningen af Helle Thorning-Schmidt-regeringen, hvor han lukkede et skattehul på 750 millioner kroner.
Den 27. juni indtog han Transportministeriet.
- Det er meget lettere at træde ind i et ministerium anden gang. Man ved, at det er en god idé at være tydelig i forhold til, hvad man ønsker, sætte klare retninger og linjer.
Bred 10-årig aftale
Transportmagasinet: Hvad man kan man forvente sig af den ny transportminister?
- Jeg vil gerne bringe tingenes tilstand til en normal situation. Vi står med et transportforlig fra 2009, som udløber i 2020. Dermed er der en skrænt, som er uhensigtsmæssig. Der er usikkerhed om, hvad der skal ske i perioden derefter.
- Den tidligere regering lavede et udspil til en investeringsplan, som der efter valget ikke er bare antydningsvis flertal for. Intert af det er lovfæstet, og dermed starter vi forfra med et blankt stykke papir, siger han om VLAK-regeringens aftale med DF fra 13. marts.
- Det betyder ikke, at jeg synes, at nogle af de projekter, der ligger beslutningsgrundlag på, er forkerte. Sandheden er bare, at vi er nødt til at lave en aftale, som er bredere funderet end det, den tidligere regering præsterede at gøre.
- Det opfatter jeg som en bunden opgave. Jeg vil helst lave en transportaftale med en investeringsplan i stil med det, mit eget parti skrev forud for folketingsvalget om en bred aftale som muligt.
Et bredt flertal bag den næste aftale skal sikre langtidsholdbarheden, så beslutningerne overlever vekslende flertal.
Masterplan med 5-årig revision
Benny Engelbrecht sigter på en 10-årig investeringshorisont. Han lægger videre op til en rullende masterplan, hvor forliget fornyes i 2024 eller 2025, hvor man bliver enige om perioden frem til 2035.
- Dermed får man et kontinuerligt rul. Hvert femte år forlænger eller fornyer man transportaftalen, så kommuner, aktører, entreprenører osv. kan planlægge efter, hvilke store projekter er på bedding.
Samtidig er han fortaler for mindre puljer til eksempelvis stationsforbedringer, støjreduktioner og cykelprojekter.
Ramme afventer kasseeftersyn
- Finansminister Nicolai Wammen har bebudet et kasseeftersyn. Det handler både om råderum og de samlede investeringsmuligheder frem til 2030. Det afventer vi selvfølgelig, før vi kan komme videre.
Den økonomiske ramme afventer altså regeringens finanspolitiske vurdering, men Benny Engelbrecht forsikrer, at finansministeren ikke er imod infrastruktur per definition.
- Jeg har ingen grund til at tro, at vi har en finansminister, som vil begynde at kigge på andre ting end infrastruktur, for vi har et efterslæb blandt andet på den kollektive transport.
- Der er ikke et restbeløb i 2009-aftalen, fastslår han.
Der er godt 4 milliarder kroner i tilbageførte midler fra velbudgetterede vejprojekter, hvilket svarer til de effektiviseringer i den kollektive transport, som var en forudsætning i 2009, men som ikke er indfriet endnu. Med andre ord fastholdes den tidligere regerings nulstilling.
Den samlede anlægsramme skal også passes ind i budgetloven, der lægger loft på de samlede udgifter.
Eksproprieret ud af hus
Motorvejen fra Kliplev til Sønderborg bibragte Benny Engelbrecht en erfaring, som tages med ind i Transportministeriet.
- Det var før jeg trådte ind i politik. Vi boede i et skønt hus på den daværende hovedvej A8 mod Sønderborg uden for Avnbøl, som motorvejen bogstaveligt talt kørte igennem. Det betyder, at jeg selv har prøvet det, som ofte er konsekvensen, når vi sidder her og skal beslutte anlægsinvesteringer, nemlig at blive eksproprieret.
- Uden at blive dybdepsykologisk er oplevelsen af perioden fra at man ved, at noget skal ske, og frem til ekspropriationen, en forfærdelig ventetid og uafklaret situation.
Til gengæld oplevede han besøget af ekspropriationskommissionen som professionel og positiv.
- Jeg er en varm fortaler for, at hvis man først er i gang med at kigge på et projekt, så skal man også beslutte linjeføringen så hurtigt som ladsiggørligt.
- Man skal være påpasselig med ikke at have et for stort antal reservationer liggende på potentielle linjeføringer. Hver reservation betyder, at nogle borgere bliver omfattet af nogle udfordringer, hvor man dybest set kan være stavnsbundet til en ejendom.
Landsbybus på Als
Hustruen - og socialdemokratisk partifælle - Charlotte Riis Engelbrecht er formand for byrådets udvalg for landdistrikter, natur og fødevarer.
Hun har altså politisk ansvar for projektet "Landsbybussen for Lysabild og omegn" på Als, som har modtaget støtte fra en pulje trafikaftalen "Bedre og billigere kollektiv trafik" - den med én milliard kroner årligt som erstatning for betalingsringen.
Det er en lille bus, som kan køres med lille kørekort. Beboerne organiserer selv kørslen.
- Det er interessant med sådanne tiltag, hvor man prøver at tænke ud af boksen om at styrke kollektiv transport.
I det første samråd i transportudvalget forsikrede han Hans Chr. Schmidt (V), at puljer til f.eks. stationsforbedringer, støjreduktion, cykelprojekter eller tilkørselsramper til motorveje er et godt virkemiddel.
Gøre sort asfalt grøn
Benny Engelbrecht har adopteret vendingen "asfalt til grønne biler". Det signalerer både nye veje og nye brændstoffer.
- Min oplevelse af møderne med branchen er en ekstrem lydhørhed i forhold til at være med til at løfte klimaudfordringen.
- Det gør mig ret optimistisk. Når branchen selv understreger, at de og deres kunder ønsker mere grønne løsninger, så er der en markedsdreven efterspørgsel. Dermed kan man komme langt hen ad vejen.
- Jeg vil ikke kun kigge på personbiler, når det handler om at gøre ting grønne. Vi er også nødt til at se på den tunge transport.
Når det handler om tung transport over flere landegrænser, så er en del af løsningen at flytte gods fra vej til bane. Femer er en grøn løsning, for forudsætningen er at flytte gods fra vej til bane.