23948sdkhjf

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

 Som den første tankstation i Danmark sælger den nye Shell motorvejsstation ved Vordingborg det renere GTL-brændstof. Dermed kan lastbiler og busser nu erstatte diesel med flydende naturgas og derved skære op til 38 procent af de skadelige dieselpartikler væk.

 Interessen for renere alternativer til diesel hos virksomheder og kommunale selskaber er stigende. Derfor indfører energiselskabet DCC Energi nu det renere GTL-brændstof på den første af de danske Shell tankstationer.

 Det sker på truck-standerne ved den nye motorvejsstation i Business Park Vordingborg ved sydmotorvejen. Dermed får lastbiler, busser og andre tunge køretøjer nu for første gang herhjemme mulighed for at tanke det renere, naturgasbaserede alternativ til diesel på en helt almindelig tankstation.

 - Interessen for et mere miljøvenligt alternativ til diesel er steget kraftigt, siden vi i 2016 begyndte at sælge GTL-brændstof i Danmark, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi, som står bag Shell tankstationerne i Danmark.

- I dag er der mange virksomheder og kommuner, der kører på det renere brændstof, som sænker udledningen af skadelige partikler fra en dieselmotor betydeligt.

- Hidtil har vi leveret GTL-brændstof til kundernes egne tankanlæg; men nu tager vi det første skridt til at brede GTL ud til den tunge transport via centralt placerede Shell tankstationer i alle landsdele.

- Vi starter på vores nye tankanlæg ved Vordingborg, og lidt senere på året følger flere stationer.

En genvej til renere luft 

GTL står for Gas to Liquids og er et flydende, diesellignende brændstof, der er lavet på naturgas. I dag leverer DCC Energi store mængder GTL til danske erhvervskunder inde for transport, byggeriet og den kollektive trafik.

GTL kan anvendes på alle dieselmotorer præcis som diesel. Selv i nyere dieselmotorer kan brændstoffet sænke udledningen af skadelige partikler fra maskiner, busser, både og lastbilers udstødning.

Alt efter motor- og filtersystem udleder GTL op 38 procent færre skadelige partikler under forbrænding.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094