23948sdkhjf

Købte ny bil til jubilæum

En ny Scania R 500 til Rene Krogshave i Dall Villaby i Aalborg, da han fejrede sit 25-års jubilæum som vognmand

Vognmand Rene Krogshave fra Dall Villaby syd for Aalborg kunne for nylig fejre 25-års jubilæum bag rattet i egen forretning. Det markerede han med at få leveret en ny Scania R 500 med kran og hejselad til sin lille forretning, der råder over i alt tre lastbiler.

Selv om bilen blev leveret i forbindelse med hans eget forretningsjubilæum, lod han den generøst gå videre til chauffør Niels Knudsen.

- Den nye bil skal primært beskæftiges hos en tømmerhandel, men den kommer også til at udføre containerkørsel med affald, forklarer Rene Krogshave.

- Alle vores tre biler udfører desuden traditionelt kranarbejde og entreprenørkørsel, så derfor er de opbygget så fleksibelt som muligt, siger han.

Den nye R 500 er vognmandens anden Scania R 500 i den nye generation. Den første fik han leveret for knapt et år siden som en 4-akslet med tandemtræk og tripple-bogie samt aftagelig 26 t/m-kran.

Selv kører Rene Krogshave rundt i firmaets ældste bil, en seks år gammel 4-akslet Scania R 490 med en 50 t/m-kran.

HMF kran og koghejs
- Den nye lastbil er udrustet med en HMF 3220-kran samt et 24-ton HMF wirehejs og VBG kærretræk. Opbygningen har Rene Krogshave selv haft ansvaret for. Montering af kran, hejs, værktøjsskabe mv. er udført af Højbjerg Maskinfabrik i Nørre Sundby, mens Nordjysk Autolakering har stået for maling af både førerhus og chassis.

Scania-chassiset er leveret af lastbilsælger Peter Munkholm fra Stiholt i Aalborg. Det er udrustet med samme motor- og gearkassekombination som Rene Krogshaves første R 500 i den nye Scania-generation, nemlig 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 500 hk i kombination med 14-trins GRS905-gearkasse med to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem.

Traditionel 8x2*6
I modsætning til den første R 500, som er udrustet med triplebogie med tandemtræk samt styrbar bogieaksel bag trækakslerne, er den nye specificeret som traditionel 8x2*6; det vil sige med to foraksler, én trækaksel samt styrbar bogieaksel bag trækakslen.

Førerhuset på den nye bil er Scanias mellemlange CR17 med normal taghøjde. Chauffør Niels Knudsen kan glæde sig over bl.a. Premium førerstol med læderbetræk og indbygget ventilation, klapsæde i passagersiden, stort Infotainment-system med integreret navigation, LED-forlygter mm.

Førerhuset er desuden udrustet med hvileudrustning bag sæderne samt opbevaringsrum med udvendig adgang i begge sider til bl.a. handsker, værktøj og personligt udstyr, som chaufføren ikke vil have ind i førerhuset.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075