23948sdkhjf

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

I næste måned kommer transportminister Benny Engelbrecht (S) med lovforslaget om en 10-dobling af bøder for ulovligt ugehvil i lastbilen.

En 10-dobling er måske vel meget for Venstre, som ellers støtter lovforslaget. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil gerne diskutere forhøjelses størrelse og især en effektiv håndhævelse.

- Reglerne skal håndhæves, og det er fornuftigt at hæve bøden. Jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, om en tidobling er relevant, hvis man ikke er sikker på, at reglen håndhæves. Der skal være en stor risiko for at blive snuppet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er en tendens her på Christiansborg, at vi hæver bøderne voldsomt, men der er ingen kontrol. Jeg vil i lovbehandlingen fokusere på, om der er en kontrol. Der er måske nok med en femdobling, hvis kontrollen er effektiv. 

Vejkorps ville aflaste betjente

Han glæder sig over, at en samlet branche fra 3F til ITD foreslår et landevejskorps efter tysk model - BAG (Bundesamt für Güterverkehr) – til kontrol af vejafgift, køretøjernes tekniske stand og overholdelse af køre-hviletider, cabotageregler og miljøkrav.

Så meget stærkere beklager han, at vejsidekontrollen, afvikling af køreprøver, administration af kørekort samt udstedelse af førerkort og særtransporttilladelser ikke er flyttet med Færdselsstyrelsen fra Justits- til Transportministeriet.

Den overflytning ville have givet Færdselsstyrelsen noget af samme status som BAG i Tyskland.

- Der er lidt træghed i Justitsministeriet, men BAG virker i Tyskland. Vi skal aflaste politiet. En overflytning af kørekortsområdet ville frigøre 120 uniformerede, motorsagkyndige betjente, hvor mange med fordel kunne indsættes som færdselsbetjente eller efterforske indbrud. 

Færdselskultur smuldrer

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, Kristian Pihl Lorentzen.

Mellem en fjerdedel og tredjedel – der er forskellige tal - af lastbilerne på danske veje er udenlandske.

- Den eneste måde at få dem til at køre ordentlig er, at de bliver standet, kontrolleret og hammeren falder. Vi kommer ikke uden om et BAG. Politiet får aldrig ressourcer til det, slutter Kristian Pihl Lorentzen. 

DTL og ITD ærgerlige

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at den nuværende regering ikke har ønsket at bruge de nødvendige penge til at styrke Færdselsstyrelsen så meget, at en række opgaver af typisk ikke-politimæssig karakter kunne finde vej over i Transportministeriet, erklærer DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Uanset hvad er der et voldsomt behov for at se på administrationen af de berørte områder og bruge noget tid og nogle kræfter på at få tingene effektiviseret hos politiet især angående særtransporter, fastslår DTL.

ITD er lige så ærgerlig over, at angivelig manglende finansiering hindrer flytningen af arbejdsopgaver mellem to statslige institutioner, som ellers blev besluttet af VLAK-regeringen i marts.

- Vi havde store forventninger til overflytningen af opgaver, som ville kunne sikre en mere effektiv og smidig administration og dermed kortere ventetider til gavn for virksomheder og borgere, skriver Jørn-Henrik Carstens, politisk chef hos ITD, i en kommentar. 

Få bøder inddrives i udlandet

Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) har henvendt sig til Folketingets transportudvalg om manglende opkrævning af bøder hos udenlandske vognmænd og chauffører for at overskride begrænsningen på 25 timers parkering på statens rastepladser.

- Det er fuldkommen urimeligt, at SKAT ikke overdrager ubetalte udenlandske bødeforlæg til Gældsinddrivelsen. Der er siden 1. januar 2019 i år uddelt 2847 bøder på hver 2040 kr. til udenlandske chauffører, men kun 382 af dem har betalt bøderne. Derved går statskassen glip af over fem millioner kr., skriver FDL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099