Betalingsbro er et skråplan
- Jeg vil næsten kalde det for tyveri.
Så skarpt trækker oldermand Jørgen K. Jensen fra Vognmandslauget i København situationen op i forbindelse med åbningen af den nye bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund.
- Det er med stor undren og beklagelser, at det skal koste penge at passere Kronprinsesse Marys Bro. Jeg forstår fuldt ud mine vognmandskolleger i Nordre Birks Vognmandsforening og specielt formanden Ole Federiksens frustration.
Sker det i København?
Oldermanden frygter, at lignende tiltag kan ske i Københavns Kommune.
- Hvis det store røde flertal i Københavns Kommune en dag finder ud af, at Dronning Louises Bro skal udvides, eller at der skal foretages en større nybygning for at kunne klare den stigende cykel- og el-løbehjulstrafik, ligger det lige til "venstrebenet" at benytte sig af brugerbetaling, siger han med slet skjult ironi.
- Undskyldningen for, at der skal betales for at køre over Kronprinsesse Marys Bro er, at der måske først om ti år vil være plads i statens budget til at bygge broen. Det giver mig unægteligt nogle bange anelser, siger han.
Egenbetaling rammer bredt
- Hvert år bruger vi over 30 milliarder kroner på integration. Fred være med det, men jeg kunne godt ønske mig, at det var en del mindre, så der blev et større råderum til at udvikle infrastrukturen.
- Vi er ude på et skråplan, når man truer med lange ventetider, som kun kan gøres kortere med egenbetaling.
- Jeg kan frygte, at egenbetaling kan komme til at gælde for hospitaler, lægehjælp eller for den sags skyld plejehjem for udslidte og nedbrudte vognmænd og chauffører, som i dagens Danmark er en truet race på grund af de store og mange gange ganske uforståelige love og regler, som vores branche skal leve under, slutter Jørgen K. Jensen.