Arla kører på GTL
Arla arbejder seriøst med miljøforbedringer for både produktion og transport og har derfor skiftet fra diesel til Shell GTL Fuel på 60 lastbiler. Derved reduceres udledningen af partikler og andre skadelige stoffer markant.
På Sjælland og Øerne leverer 60 lastbiler dagligt 1.000 tons mejeriprodukter til butikkerne i alle byerne og indsamler råmælk fra landmændene.
- Vi lyttede interesseret, da DCC Energi præsenterede Shell GTL som en effektiv mulighed for at sænke partikeludledning fra lastbilerne, lyder det fra Peter Engelbrektsen, Senior Category Manager, Procurement, Arla.
- Vores biler kører ofte, hvor der er mange mennesker og tæt trafik. Derfor lød muligheden for at skifte til det renere brændstof Shell GTL rigtig spændende. Vores biler kan uden videre køre på Shell GTL, og vi kan se, at det giver en markant reduktion i partikeludledningen. Det nye brændstof er en ukompliceret og effektiv metode til at sænke udledningen fra vores biler, forklarer han.
Til en start har Arla indført Shell GTL i distributionsnettet på Sjælland. Med 60 lastbiler på gaden løber det op i 2,4 millioner liter diesel årligt, der er skiftet ud med Shell GTL. Peter Engelbrektsen ser også interessante perspektiver for det syntetiske brændstof på Fyn og i Jylland.
- Vi ønsker at bidrage til en bedre luftkvalitet i byerne og GTL matcher vores ambitioner om at begrænse miljøpåvirkningen fra vores forsyningskæde, siger han.
Nyt, renere brændstof
Partikler fra dieselmotorer er et velkendt problem for luftkvaliteten i byerne - også herhjemme. Særligt udledningen fra lastbiler, busser og maskiner forringer luftkvaliteten i byen.
Det renere Shell GTL brændstof tilbyder en direkte vej til at reducere udledningen af skadelige stoffer fra dieselmotorer. Tests har påvist en reduktion af NOx og partikler på helt op til 37-38 procent - afhængig af køretøjet.