Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år
En epoke er ved at være slut. Pr. 1. maj har Poul Schou A/S opsagt virksomhedens lager i Ejby og flytter endegyldigt resten af sine aktiviteter til Odense. Her har man nemlig fået til huse sammen med blomstertransportøren Alex Andersen Ølund, der har opført spritnye faciliteter på Logistikvej.
- Vi flytter vores lager, fordi vi gerne vil samle aktiviteterne og samtidig komme tættere på vores chauffører. Nogle chauffører vil få mødesteder ude i landet, for eksempel i trekantområdet, men en del af chaufførerne får vi helt tæt på, fortæller administrerende direktør Poul Henrik Schou til Transportmagasinet.
Ændringer i ledelsen
Flytningen kommer i kølvandet på et hæsblæsende år, der bar præg af fusioneringen med opkøbte Bruun & Nielsen, som blev en del af koncernen i november sidste år.
- Vi er kommet på plads i vores nye organisation løbende, men for alvor her efter sommerferien. Det er klart, at der i en fusion vil være mange nye mennesker, der skal implementeres i virksomheden, men jeg tror på, at det er godt at få friske øjne på, der kan komme ind og hjælpe med at justere på nogle forretningsområder. Jeg føler i hvert fald, at vi har det rigtige hold nu, siger Poul Henrik Schou.
Poul Schou A/S fik sidste år en udviklingsdirektør ind i form af Claus Jarlgaard Jensen, som skulle være med til at tænke nye forretningsområder for virksomheden. Samtidig blev David Ellekær udnævnt til operationel direktør - men ingen af dem er i virksomheden i dag, fortæller Poul Henrik Schou.
I stedet er Birger Nielsen fra Bruun & Nielsen udnævnt som drifts- og operationel direktør, og i økonomi- og IT-afdeling har Kenneth Bak sat sig i direktørstolen. Administrerende direktør Poul Henrik Schou står i spidsen for salget.
Vækst i medarbejderstaben
De står i spidsen for nu 280 medarbejdere, og trods chaufførmangel har det ikke været et stort problem at finde nye medarbejdere, der har lyst til at trække Poul Schou-trøjen over hovedet.
- Det er gået fornuftigt i år. Vi har haft stor udskiftning, også for stor, men når der skal køres weekender og nat, så er der også risiko for, at der kan komme ændringer i medarbejdernes familieliv, der betyder, at den type arbejde ikke længere kan få dagligdagen til at hænge sammen. Men vi håber og forventer at fastholde medarbejderne bedre i fremtiden. Nu nærmer vi os for eksempel vinter, og der plejer vi at kunne tiltrække den arbejdskraft, der ellers er ansat i sæsonarbejde andre steder, fortæller Poul Henrik Schou.
Nyt materiel på vej
Når det kommer til materiel, er det også et område, der skal kigges nærmere på, lover direktøren:
- På bil-siden skal vi ud og investere i en masse nyt materiel i det kommende år. I Bruun & Nielsen har en del af trækkerne kørt rigtig mange kilometer, så der bliver en 30-40 stykker, vi skal have udskiftet i det kommende år. Her håber vi at udnytte nogle stordriftsfordele, så vi kan drage fordel af, at vi kan aftage mange biler på én gang.
Med de nye rammer på plads er der grobund for at opnå endnu større resultater for den fynske vognmandsvirksomhed i fremtiden.
- Vi har efterhånden samlet et godt team og et godt hold, og det giver energien til at knokle videre. Vores nye kontor er spritnyt og rammerne er strømlinet med vores virksomhed, så der er basis for at give den gas, siger Poul Henrik Schou.