HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder
Klubformand for HK Post & Kommunikation, Eigil Johannesen, reagerer nu på DTL – Danske Vognmænd udtalelser tidligere på dagen.
Klubformanden oplever nemlig, at DTL efterlader det indtryk, at private vognmænd betalte til den tidligere udligningsordning.
- Dét er faktuelt forkert. Udligningsordningen gjaldt kun virksomheder, som var registreret som postvirksomhed. Kort sagt virksomheder, som selv havde valgt at lave forretning inden for befordringspligtens dækningsområde, siger han.
- Så vidt jeg er orienteret blev udligningsordningen alene aktiveret vedrørende brevdistribution. Har nogen af DTL – Danske Vognmænd således nogen sinde betalt til den tidligere udligningsordning?
- Befordringspligten er i øvrigt en ved (post)lov defineret forsyningssikkerhed. Den befordringspligtige postvirksomhed kan således ikke definere egne servicemål. Rækkefølgen er derfor et lovbestemt serviceniveau og prissætning, som definerer ”forretningen”, siger Eigil Johannesen.
Han fortsætter:
- En eventuel udligningsordning kan i øvrigt næppe finansiere befordringspligten, da der simpelthen ikke er en sådan overskudsgrad i markedet. Og den er næppe mere eller mindre håndterlig end anden regulering af samfundshensyn.
- Om den under alle omstændigheder urentable befordringspligt, skal finansieres af brugerbetaling (højere porto), skattekroner (driftstilskud) eller markedet (udligningsordning) er et politisk valg. På samme måde som det er et politisk valg om alle danskere uanset bopæl fortsat skal kunne sende og modtage post til en rimelig pris.