Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’
Det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder, der er for at vælge, jo bedre.
Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.
Scania S540 4x2 Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V |
Modellen gik i produktion i november 2019, og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave - med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.
124 km på to timer
Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.
Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.
Godt to timers test med 52 km/t i gennemsnit. På motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet - en 4x2 Europa-trækker - vejede knap 40 tons.
Mest i 12. gear eller frigear
Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear, selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.
Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t - ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.
Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.
"New Generation"
Scanias "New Generation" lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort - og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.
Vi har skrevet det før - men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.
Fra tyske tests
Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på fire km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.
Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros - og her løb Scania igen af med sejren i kategorien ’brændstofforbrug’.
Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests - blandt andet med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk - en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.
Helt dugfrisk test
Bladet er netop udkommet, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Da han kørte vores testkøretøj fra Göttingen i Tyskland til Ishøj - en strækning på 600 km - opnåede han resultatet 3,7 km/l.
Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.
Men kan kalde den et grænsetilfælde - men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.
Den nye udgave, som hedder, DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.
Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter.
Artiklen er en del af temaet Test.