Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"
"We are soulmates" - vi er sjælevenner.
Sådan udtrykte chefen for amerikanske Nikola Motors, Trevor Milton, hans forhold til italienske Iveco, da den kommende Nikola Tre lastbil forleden blev vist første gang i Europa - og dermed besejlede joint-venture samarbejdet mellem de to selskaber.
De to selskaber har føling for samme sag: Miljøet. For hvor Iveco har været pionér på gasdrift til lastbiler - er Nikola pionér på brintteknologi til lastbiler. For Iveco er Nikola er kærkommen partner - for modsat alle andre lastbilsproducenter i Europa, var Iveco alene.
Indenfor to år vil vi se de første el- og brintlastbiler fra Nikola i Europa. Nikola Motors er kun få år gammelt - og folkene bag er primært eksperter i el og brint.
Tre måneders arbejde
For nylig havde den europæiske udgave kaldet Nikola TRE præmiere i Torino i Italien. Lastbilen er udviklet sammen med Nikolas’ europæiske partner Iveco, som har stået for bl.a. platform og førerhusudvikling. Men i samarbejdet er også FPT (Fiat Power Train) på drivlinedelen.
Arbejdet med TRE-modellen er gennemført på kun tre måneder - og det har betydet, at Nikola Motors har sparet mange års udviklingsarbejde.
Udviklingsteamet hos Iveco og designerne fra Ital Design var netop færdige med udviklingen af Iveco’s nye S-Way og X-Way trækkere, da samarbejdet med Nikola Motors blev indgået - og så kunne de fortsætte, hvor de slap.
Fremtidens fjerntransport
- Brintbiler er for os at løsningen på fremtidens langdistance-kørsel, hvor el er løsningen på distribution i byer. Brintbiler er elbiler, hvor brinten er rækkeviddeforlænger. Vi er i gang med en udvikling, som kan sammenlignes med den industrielle revolution for 100 år siden, sagde Trevor Milton.
Hvor de europæiske plug-in el-lastbiler primært er udviklet til distribution, er Nikola TRE udviklet som trækker og eksportkørsel. I første omgang som 4x2, men senere også 6x2. Bilen vil både tilbydes som trækker og forvogn/hænger-kombination.
Man taler om, at ca. 10 pct. af lastbiler kører på el i Europa i 2025, 30 pct. i 2030 og i 2050 er målet CO2 neutralitet. Det skal brint hjælpe med.
Skalérbare platforme
Der er tale om skalérbare platforme med plads til brint- og litium el-teknik. Kapaciteten er 800 kWh, som sikrer en rækkevidde på i snit 400 km. Totalvægt op til 44 tons.
Nilkola-folkene taler om maksimalt op til 1.000 hk og rækkevidde på 800 km. I USA taler man også om topfart for lastbilerne på 121 km/t.
Ved at gå til brint kan man opnå samme rækkevidde med færre batterier og dermed øget nyttelasten. Brinttankene vil rumme mellem 40- og 80 kg.
Bilerne til distribution kan klare sig med mindre teknologi på 480 kW med et drejningsmoment på 1.800 Nm. Der vil operere to elmotorer pr. aksel og et geardifferentiale. Batterikapacitet 80 kWh. Ladetid med 400 kW bliver to timer fra 0. Bilerne bliver nøglefri med betjening via store touchscreens - med indstilling af klima, førersæde og de kameraer, som har afløst sidespejlene (som hos Mercedes).
Færdig bil næste år
Samarbejdet betyder, at Nikola primært står for drivline, mens platform og design for de europæiske lastbiler vil være fra Iveco, som også skal stå for salg og service. Iveco har dog også forsket i brint i længere tid.
Allerede på IAA transportmessen i Hannover næste år vil den færdige Nikola TRE lastbil blive præsenteret - i første omgang som eludgave - og kort efter, som Trevor Milton udtrykte det, vil vi kunne tilbyde bilen i brintudgave.
Det kan dog både blive 2022 og 2023 - alt efter udrulningen af fyldestationer.
"Nikola indtager Europa som et ustoppeligt godstog" Fælles for de fleste af plug-in el-lastbilerne fra præsentationen i Torino er, at de ventes klar til salg om et par år. Som nogle af de første. Det vil sige, at producenter som Renault og Volvo dog allerede er på markedet i dag. Og alle andre er på vej. Når det gælder brint, er det foruden Nikola kun Hyundai og Toyota, som er klar med brintlastbiler - og faktisk arbejder amerikanerne med begge selskaber for at få en fælles platform, når det gælder fyldestationer og godkendelser. Desuden samarbejder man med ZF, Bosch, Mahle (motorteknologi) og Shell - samt med det norske brint-selskab NEL om bl.a. elektrolyse. NEL ejer i dag danske H2 Logic.
De første brintbiler kører i USA - Nikola vil indtage Europa som et ustoppeligt godstog, sagde firmaets skifter Trevor Milton ved præsentationen - og henviste til sin opvækst med en far, der arbejdede ved jernbanerne i Las Vegas. I USA har man netop indsat de første brintlastbiler baseret på Nikola 1 lastbilen, som kører Budweiser øl for Anheuser-Busch bryggeriet - med premiere på bryggeriet i St. Louis forleden. Disse første lastbiler fra Nikola er helt og aldeles udviklet og produceret hjemme på hovedsædet i Phoenix, Arizona.
Som et Formel 1 team - Vi er som et Formel 1 racing team, hvor vi har al produktion in-house - fra rammer til aksler og karosseridele - bygget delvist på 3D printere. Brintudviklingen er vi pionerer i - og batteriudvikling står vi også selv for. Men vi kan ikke gøre det uden samarbejdspartnere - således er de elektriske aksler udviklet sammen med Bosch - og nu har vi så fundet Iveco som vores partner, fortæller Mark Russel, der er præsident i Nikola Motors. Mark Russel ser ikke projektet som et job, men som en mission. Det handler om at spalte vand "H2O" til brint "H2" og ilt "O."
140 mio kr. pr. fyldestation Og det burde ikke kunne gå galt, selv om selskabet frem til 2028 vil stå klar med 700 brintfylde-stationer i USA og Canada - og 70 i Europa. De første fyldestationer er klar - bl.a. én ved fabrikken i Phoenix, som bliver flittigt brugt af amerikanske Hyundai og Toyota-ejere, der kører i brintbiler. Men priser for hver fyldestation er 20 mio. Dollars eller ca. 140 mio. kroner - og hver station fylder tre-fire hektar eller 200 meter gange 200 meter. Her kan være tilknyttet en vindmøllepark eller en solcelle-mark. - Det handler om at kunne prioritere brinttransport lokalt, siger Trevor Milton.
200 lastbiler pr. dag pr. anlæg Andre steder bruges måske vandkraft. Og der skal også anvendes rørtransport af den færdige brint i stil med det danske naturgasnet. Beregningen er, at 200 lastbiler om 10 år hver dag vil benytte hvert eneste af anlæggene. Påfyldningen skal ske med 700 bar. I Danmark er der p.t. syv fyldeanlæg - opbygget som containere, der modsat Nikolas totalløsning fyldes op via lastbilstransport. Udfordringen er måske størst i USA, hvor en gallon (3,8 liter) diesel koster tre dollars (21 kr.). Men alt styres politisk - derfor er gaspriserne i Danmark (som er 1,25 kr. dyrere pr. liter end diesel) med til at ødelægge indførelse af biogas-transport - med mindre en kommune som f.eks. København forlanger gastransport som tilfældet p.t. er med busser og renovationskørsel.
Mange investorer er klar Så vil spørgsmålet om økonomi og profit falde til jorden. Hvis kunden (en kommune) vil betale meromkostningerne, så er problemerne løst. Så er hele spørgsmålet med totaløkonomi (Total Cost of Ownership) nærmest irrelevant. Men - der behøves mange investorer, som man dog allerede har aftaler med i USA. Men der er også mange i Europa - ikke kun Iveco, men også eksempelvis Shell, Bosch, Mahle og ZF. Finansieringen vil i vid udstrækning foregå via leasing- og finansieringsselskaber, hvor både køretøj, brint/el og service vil indgå. |
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Transport.