23948sdkhjf

Volvo tror på en blanding af drivmidler

- Vi er leveringsdygtige i alt, siger Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks

- Vi er leveringsdygtige i alle former for drivmidler, men det er meget svært at vælge, når vi ikke får et udspil fra bl.a. politisk hold - bl.a. EU. Det er mere fra de større byer, at vi hører om de fremtidige krav, sagde Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks, da Transportmagasinet var i Göteborg for at teste Volvos nye ellastbil.

Han ved jo ikke, hvad der bliver tilgængeligt på den lange bane, men han tror, at det bliver en blanding af drivmidler. Det handler også om udviklingen af priserne på drivmidler som biogas, LNG, brint og el - og priserne på teknologien som batterier og brændselsceller.

Når det gælder elektriske køretøjer, så er de ikke nødvendigvis 100 procent miljørigtige, hvis vi tager batteriproduktion og elproduktion med. Det handler om geografi. For nogle lande benytter sågar kulværker til at producere el - og så er CO2 forureningen værre end med en dieselmotor, viser Volvo Trucks undersøgelser.

Sol-, vind- og vandkraft
Det spiller også ind, at man kan benytte batterier flere gange - måske til montering i en ny bil, til opvarmning eller til at samle strøm op med (grid).

Det er ifølge Volvo vind-, sol og vandkraft, der skal gøre elektriciteten mest miljørigtig. Dertil kan man tillægge strøm, der kommer fra et kernekraftværk, men det er der ikke flertal for ret mange steder - i hvert fald ikke herhjemme.

Men det gælder naturligvis også at tænke grønt på andre områder end transport - Volvo Trucks har en vindmøllepark til at klare strøm til deres lastbilsfabrik i Gent i Belgien - og i Göteborg foregår det med vandkraft.

Udforske med konceptlastbiler
- Vi ser et stort potentiale for tunge eldrevne lastbiler til regional transport og anlægsopgaver på længere sigt. Med vores konceptlastbiler har vi til formål at udforske og demonstrere forskellige løsninger til fremtiden, mens vi vurderer interesseniveauet på markedet og i samfundet generelt, siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172