Så er hastighedsgrænsen sat op
Og det er ikke kun hos transportbranchens arbejdsgiverforening, DTL, at de nye tider bliver godt modtaget. Det gælder også hos eksempelvis FDM.
- Vigtigst af alt giver det en bedre afvikling af trafikken. Fordi alle må køre den samme hastighed, får vi færre overhalinger og især hasarderede overhalinger af de køretøjer, der før kørte 10 kilometer i timen langsommere. Det får ganske enkelt trafikken til at glide bedre, siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange til TV Midtvest.
Omvendt er Rådet for Sikker Trafik bekymret, påpeger tv-stationen.
- Landevejene er i forvejen de farligste veje, som vi har. To ud tre dødsulykker i trafikken sker på landeveje. Samtidig er ulykker med tunge køretøjer ofte meget alvorlige. Øget hastighed for lastbiler og vogntog vil med al sandsynlighed føre til flere og mere alvorlige ulykker på landevejene, skrev Rådet for Sikker trafiksåledes i et høringssvar til transportministeriet, da lovforslaget blev fremlagt sidste år.
I forbindelse med vedtagelsen i Folketinget konstaterede DTL-direktør Erik Østergaard, at ændringen har været en DTL-mærkesag gennem mange år, og at det har været et langt og sejt træk.
- Hastighedsforøgelsen forpligter: Jeg vil godt appellere til, at chaufførerne fortsat optræder ansvarligt på landevejene og overholder den kommende hastighedsgrænse og eventuelle begrænsninger på særlige steder. Vognmændene har som erhverv og brugere af de tunge køretøjer en særlig forpligtelse til at sikre, at der bliver udvist agtpågivenhed og hensynsfuldhed i trafikken og udvise professionel ansvarlighed, fastslog han også.
Den nye hastighedsgrænse gælder både lastbiler, og store og små vogntog, eksempelvis personbiler med trailer eller campingvogn.