23948sdkhjf

Kommunerne stiller grønne krav til håndværkernes varebiler

I Danmark tilstræber vi at være foregangsland på det bæredygtige område og gå forrest i kampen for en grønnere fremtid. Det er en opgave, som også flere kommuner har taget på sig.

Det er derfor interessant at kigge på, hvad de danske kommuner gør for at blive mere klimavenlige. Vi har været i kontakt med de fire største kommuner i landet og to af de mindste. Tendensen er, at ambitionerne er høje hos de store kommuner og lidt mindre hos de små kommuner. Ikke desto mindre viser det, at grønomstilling overordnet set er på den kommunale dagsorden, omend udviklingen ikke er nået så langt endnu.
Her er de seks kommuners miljøkrav til varebiler:

Københavns kommune
Det grønne løfte som Københavns kommune afgav i foråret i form af miljøvenlig leverandørtransport, er endnu ikke helt blevet indfriet. Kravene, der blev indført 1. august, skal sikre at leverandører af varer og tjenesteydelser til kommunen benytter miljøvenlige køretøjer fremover.

- Vi har arbejdet med miljøkravene siden sommeren. Men vores eksisterende kontrakter skal først udløbe, før vi igen kan sende opgaverne i udbud med nye, grønne krav til leverandørernes transport. Derfor har det hele tiden været forventningen, at de første kontrakter med de nye krav vil træde i kraft sidst i 2019 eller i løbet af 2020, siger chef for CSR i Københavns Kommune, David Salomonsen.

Miljøkravene er ikke blevet indarbejdet i kontrakterne endnu, fordi de nuværende kontrakter endnu ikke er udløbet. Københavns kommune skal først gennemføre en markedsdialog og udarbejde udbudsmateriale, før kravene kan fastlægges præcist og derefter træde i kraft. De forventer at forny kontrakter i løbet af næste år, og her vil miljøkravene komme ind i billedet.

- Når vi skal fastsætte konkrete miljøkrav i en kontrakt, vil det blive gjort på baggrund af såkaldte markedsdialoger, hvor vi taler med leverandørerne, inden en opgave sendes i udbud. På den måde vil vi sammen med leverandørerne afklare, hvilke miljøkrav den pågældende branche og teknologiske udvikling kan bære på det givne tidspunkt. Vi ønsker som kommune at få så mange bud som muligt på de opgaver, vi udbyder, så vi får den bedst mulige opgaveløsning, siger CSR-chef i Københavns Kommune, David Salomonsen.

Hvert år indkøber kommunen varer og tjenesteydelser for 12,9 milliarder kroner hos 18.487 leverandører. På grund af det omfattende leverancebehov kommunen har, vil de gerne være med til at fremskynde den grønne omstilling indenfor transportsektoren.

Kommunens miljøkrav vil tage udgangspunkt i leverandørernes opgave og størrelse samt de teknologiske muligheder for grøn omstilling og den type køretøjer, som leverandørerne kan anvende til opgaven.

Kravene gælder derfor først og fremmest kun for små køretøjer under 3500 kg. Det betyder i praksis, at kravene vil gælde f.eks. elektrikere, vinduespudsere og låsesmede, der kører i almindelige personbiler og små varevogne. Teknologisk set er de små køretøjer allerede gearet til den grønne omstilling i form af tilgængelige el-, brint-, og plug-in hybridbiler.

Rådgivningsvirksomheden COWI har vurderet, at grøn leverancekørsel for kommunen vil give en besparelse på ca. 1.000 tons CO2 allerede i 2021. Men da varer og tjenesteydelser også vil blive leveret til andre kunder, kan kommunens tiltag få den grønne omstilling til at brede sig som ringe i vandet. Det har været muligt at stille kravene fra 1. august i år for låsesmede og elektrikere, men på sigt skal kravene også bredes ud til kommunens øvrige leverandører i takt med nye udbud og teknologisk udvikling af miljøvenlige vare- og lastbiler.

Ishøj kommune
Ishøj kommune har foreløbigt ikke gjort noget særligt på transportområdet, for at imødekomme miljøproblemerne. Til spørgsmålet om, hvilke miljøkrav de stiller til deres leverandører, svarer indkøbskonsulent Søren Roslef ærligt: ingen.
Han oplyser videre, at kommunen holder sig indenfor den gældende lovgivning, men at de udover, hvad der rent lovmæssigt kræves, ikke stiller nogen specifikke krav.

- Vi er med i SKI-udbud, og de udbud vi laver i Vestegnens indkøbsfora holder sig indenfor den lovgivning, der nu er, men vi har ikke nogen specifikke krav i kommunen, fortæller Søren Roslef. I øjeblikket er der kun Søren Roslef i Ishøj kommunes indkøbsafdeling, hvorfor de heller ikke har fået gjort noget for at skabe en mere miljøvenlig leverandørtransport. Men Søren Roslef er forhåbningsfuld.

- Selvfølgelig er det noget, vi har planer om, og selvfølgelig er det noget ,vi skal have en snak med vores andre centre om, men det er ikke noget der er nedfældet på papir endnu, forklarer Søren Roslef. Ishøj kommune stiller hverken krav til, at transporten skal udføres i elbiler eller på særligt brændstof, men Søren Roslef oplyser dog at de fleste af deres egne biler i kommunen er elbiler.

Aarhus kommune
Aarhus byråd har sat et mål om, at Aarhus skal være CO2-neutral i 2030. Det betyder blandt andet, at kommunens egen transport skal omstilles til fossilfrie løsninger. Men foreløbigt stiller Aarhus kommune nogle ret lempelige krav til deres leverandører som del af den første fase, der blev besluttet i september. Til en start læner de sig meget op ad kravene fra POGI, men på sigt vil de gerne udvikle miljøkrav, der forholder sig til markedet.

- Dialogen med markedet er vigtig, for at vi får sat ambitionerne tilpas højt. De krav vi kommer til at stille, lægger sig selvfølgelig op ad POGI, men vi kommer også til at være i markedsdialog med leverandørerne i forbindelse med udviklingen af kravene frem mod 2030, udtaler Christian Hedegaard Gravesen, der er udviklingskonsulent i Aarhus kommune.

I øjeblikket er Aarhus kommune i dialog med markedet, hvor de forsøger at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre uden at skræmme leverandørerne væk. Kravet er, at det skal være fossilfri transport, men de har endnu ikke lagt sig fast på, hvorvidt kravene kommer til at omfatte biobrændstof, elbiler eller noget helt tredje. Men først og fremmest fokuserer kommunen på deres egen bilflåde.

Miljøkravene til leverandørtransporten ligger længere ude i fremtiden. Aarhus kommune arbejder på at fastlægge en plan for indfasning af mere miljøvenlige transportmidler, og den bliver udfærdiget i første halvdel af 2020.

Aalborg kommune
Aalborg kommune oplyser, at der stilles en række minimumskrav til deres leverandører. Kravene omhandler kontrakthavernes garanti, for at alle vare og tjenesteydelser opfylder de gældende miljøregler, herunder krav om miljøzoner, -love, bekendtgørelser, EU-direktiver m.m. Kommunen overvejer indenfor forskellige områder, om de kan stille flere krav i form af kursus i miljørigtig kørsel og motorer, der overholder EURO norm 6, for større køretøjer samt partikelfiltre for dieselkøretøjer på under 3.500 kg.

Ligesom en række andre kommuner, er Aalborg kommune medlem af POGI. I øjeblikket er Aalborg kommune i markedsdialog, og de arbejder på at implementere krav til mere miljøvenlige køretøjer, såsom el-, brint- og hybridbiler.

- Vi har tidligere haft det oppe at vende, men er lidt udfordrede på geografien i kommunen, forklarer indkøbschef i Aalborg kommune, Jan V. Nielsen, om afstandene i kommunen, som han mener skaber udfordringer for leverandørerne i forhold til den grønne omstilling.

Kommunen undersøger, om sådanne krav kan implementeres i en eller anden form. Og det er et emne, der er på den politiske dagsorden i Aalborg kommune.

Lemvig kommune
Lemvig kommune oplyser, at den ikke har nogen specifikke miljøkrav til deres leverandørtransport. De forsøger i stedet for at opnå mindre klimabelastning ved at reducere kørslen i forbindelse med vareindkøb. Leveringer til kommunen finder ikke sted dagligt længere, men holdes i stedet for på 1-2 gange om ugen. Det reducerer kørslen i forhold til tidligere og betyder mindre forurening. På hjemmefronten bruger kommunen hybridbiler til hjemmepleje og administration.

Kommunen er ved at undersøge, om det er muligt helt eller delvist at benytte elbiler i deres egne rækker. Men foreløbigt baserer Lemvig kommunes miljøpolitik sig mest på strategisk kørsel fremfor teknologiske muligheder i forbindelse med transport.

- Vi har ikke en konkret politik eller målsætning på området, men vi laver nogle tiltag på forskellig vis, for at imødekomme de udfordringer vi har med miljøet.
Sådan siger Jens Wester Bale, der er indkøbs- og forsikringskoordinator i Lemvig kommune.

Odense kommune
Odense kommune har i øjeblikket nogle meget lempelige miljøkrav. De er med i POGI og er pålagt visse krav ad den vej. Men udover de krav POGI-medlemskabet pålægger dem, stiller Odense kommune ikke nogen særlige miljøkrav til deres leverandørtransport.

- I forhold til miljøkrav til vores leverandører, så har vi pt. ikke særligt ambitiøse krav – det må vi indrømme, fortæller chefkonsulent, Rikke Frandsen, om den nuværende situation i kommunen.

På nuværende tidspunkt afventer Odense kommune de nye miljøkrav på transportområdet, som POGI er ved at formulere. De nye krav skulle gerne blive sendt rundt til medlemmerne til foråret. Kommunen forventer, at der vil blive stillet krav til deres egen bilflåde og deres leverandørers køretøjer i form af mere miljøvenlig transport, såsom el- og brintbiler samt 2. generation biodiesel.

Odense kommune har derfor forventninger om nogle ambitiøse og konkrete krav i forhold til de enkelte bilsegmenter og -størrelser, men de har for øjeblikket ikke selv opstillet nogle sådanne krav til deres leverandører.

SKI

Staten og Kommunernes Indkøbsservice også kaldet SKI er en indkøbsorganisation, der gennemfører EU-udbud på vegne af den offentlige og halvoffentlige sektor i Danmark, for at opnå besparelser og bedre betingelser gennem større fælles indkøb.

Den offentlige sektor køber hvert år for ca. 300 mia. kr. hos private virksomheder. SKI’s formål er at effektivisere og professionalisere det offentlige indkøb.

Resultatet af et SKI-udbud er en såkaldt rammeaftale, der kort fortalt angiver, hvilke varer der kan købes på aftalen, på hvilke betingelser og til hvilken pris. Med den i hånden kan en offentlig indkøber bestille sine varer og være sikker på, at pligten til at sende varen i udbud er løftet.

POGI

Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb eller POGI er et fællesskab af kommuner, regioner og offentlige organisationer, der vil fremme bæredygtige løsninger og købe grønt ind.

Medlemmerne forsøger at trække i samme retning og drive markedet mod mindre miljøbelastende produkter og løsninger. Det gør de ved at udvikle fælles indkøbsmål, der danner grund for medlemmernes individuelle indkøbspolitik og indkøbsaftaler.

POGI kræver af deres medlemmer, at deres indkøb af personbiler og varebiler op til 2.000 kg skal leve op til Center for Grøn Transports anbefalinger ved offentligt indkøb af energieffektive køretøjer – i 2012 var anbefalingen euronorm 6 og energimærke A+.

Men partnerskabet anbefaler faktisk, at køretøjet skal være 10% bedre endnu, målt i forhold til udledning af CO2-gram/km. Og anbefalingen lyder også på start-stop funktion i person- og varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.345