OK-forhandlinger på transportområdet er i gang
Tirsdag formiddag indledte DI og 3F Transport forhandlingerne om den kommende overenskomst på transportområdet.
Det bliver svære forhandlinger, lød det fra begge organisationer på pressemødet, der markerede starten på forhandlingerne.
Forhandlingerne handler konkret om fællesoverenskomsten, der omfatter lagerarbejdere, havnearbejdere og en del chauffører.
Når fællesoverenskomsten er forhandlet på plads, begynder forhandlingerne om ATL-overenskomsten og de øvrige overenskomster på normallønsområdet, hvor timelønnen er fastsat centralt.
Går en broget fremtid i møde
Bagtæppet for forhandlingerne er, at det har gået godt i Danmark i længere tid. Men fremtiden ser broget ud, sagde DI’s administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen.
- Vi ser større og større usikkerhed på Danmarks vigtigste eksportmarkeder, og den globale konkurrence er blevet endnu skarpere. Det gælder ikke alene virksomheder på transportområdet. Det gælder også transportområdets kunder – de mange tusinde andre virksomheder, som er afhængige af god logistik og effektiv transport, sagde Lars Sandahl Sørensen og vendte sig mod forhandlerne fra 3F Transport
- Men vi kan forhåbentligt bøje enderne, så vi kan skabe gode løsninger under forhandlingerne for både virksomhederne og de ansatte.
3F vil diskutere løn
Medlemmerne af 3F Transport har afleveret 1600 ønsker til den kommende overenskomst. Ønskerne handler blandt andet om, at man skal kunne gå på arbejde uden at blive syg af det. Og at man skal kunne trække sig tilbage, når man har lyst – ikke når man er blevet syg.
- Det er gode tider. Vi synes, de ser ud til at fortsætte. Vi har været løntilbageholdne siden 2010, så selvfølgelig skal vi også have del i det opsving, der har været. Derfor kommer vi selvfølgelig også til at diskutere løn, sagde Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Social dumping
Under de seneste forhandlinger har social dumping fyldt meget, men det emne forventes ikke at fylde noget under disse forhandlinger, lød det fra parterne. Til gengæld ligger der en opgave hos Folketinget.
Der forhandler man nemlig lige nu om et lovforslag, som pålægger vognmænd med udenlandske chauffører at følge det danske lønniveau.
Lovforslaget bygger på et forslag fra Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening – herunder DI og ATL. De fik sidste år til opgave af politikerne at komme med forslag, som skulle forhindre en gentagelse af Kurt Beier-sagen.
Kilde: DI Business