23948sdkhjf

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Den 1. juli skærpes kravene til lastbiler og busser, der kører i miljøzonerne i landets storbyer – København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Det skal sikre renere luft i byerne, men loven er udformet på en måde, så to fuldstændig identiske lastbiler risikerer at blive behandlet vidt forskelligt alene på baggrund af, hvilken dato de er købt. Det vækker hovedrysten i transportbranchen, skriver TV 2 Lorry.

- Det er en molbohistorie. Længere er den ikke. Man har lavet noget lovgivning, der ikke er gennemtænkt, lyder kritikken fra Erik Østergaard, der er adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd, til TV 2 Lorry.

Lov giver bagslag
Loven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Når den træder i kraft til sommer, bliver det udelukkende lastbiler og busser, der er indregistreret efter den 1. oktober 2009, der frit må køre i landets miljøzoner. Den dato indførte EU nemlig nye krav til, hvor meget køretøjerne må forurene. Den såkaldte Euronorm 5.

Loven giver bare bagslag for de transportvirksomheder, der i sin tid var hurtigst med på den miljørigtige bølge og på forkant med EU’s krav ved allerede inden den 1. oktober 2009, at investere i Euronorm 5-køretøjer.

På den måde begrænses en lastbil købt den 30. september 2009 af den nye lov, selvom den måske ned til sidste møtrik er fuldstændig identisk med en lastbil købt dagen efter.

- Den lov er jo hastet igennem, uden at man rent faktisk har tænkt over konsekvenserne for de virksomheder, der nu bliver ramt af det, siger Thomas Weichel, regionschef ved virksomheden Leif M. Jensen, der laver kloakservice, til TV 2 Lorry.

Hver femte kommer i klemme
Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd oplyser, at mere end hver femte af deres 1.800 medlemsvirksomheder har lastbiler, der kommer i klemme med den nuværende lovgivning.

- Det her er et kæmpestort problem. Vi gætter på, det er omkring tusind lastbiler, der bliver ramt af det her, siger adm. direktør Erik Østergaard til TV 2 Lorry, der har fuld forståelse for miljøkrav – men som undrer sig over, at to ens lastbiler behandles forskelligt – alene på baggrund af købsdatoen.

- Man laver noget lovgivning, hvor man faktisk straffer dem, der har været på forkant af den miljømæssige udvikling.

Filter er en kattelem
Med lovgivningen giver Folketinget dog vognmændene en kattelem. De kan eftermontere et partikelfilter på Euronorm 5-lastbiler, der er købt før 1. oktober 2009 – selvom de jo altså ikke udleder mere end lastbiler købt efter den dato – og på den måde alligevel få lov at køre i miljøzonerne.

Men her bliver sagen for alvor speget for vognmændene. For det fraråder de store lastbilsproducenter som Volvo på det kraftigste at gøre.

- Det vil påvirke vores motorer i en uheldig retning, siger Volvos produktchef, Claus Henrik Gedsø Jensen, der oplyser, at en eftermontering af et partikelfilter, som lovgivningen kræver, faktisk kan ende med at medføre et større brændstofforbrug for lastbilerne.

Alder er en klar skæring
I et skriftligt svar til TV 2 Lorry forklarer miljøminister Lea Wermelin alderskravet med, at det giver en klar skæring, så man med kameraovervågning og aflæsning af nummerplader kan tjekke, om alle køretøjer i motorregistret overholder reglerne.

Men hun forstår forundringen over, at det er køretøjets alder og ikke euronorm, der er afgørende for adgangen til miljøzonerne. Derfor er hun også helt åben for at kigge på problemstillingen.

- I forbindelse med et lovforslag om digital håndhævelse af miljøzonereglerne, har jeg bedt mit ministerium se på muligheden for at indarbejde en løsning på problemet, hvor køretøjer med den nye norm solgt før tid falder for alderskravet. Lovforslaget ventes sendt i høring efter nytår (i starten af 2020, red.), skriver miljøministeren.

(Forsidefoto: Colourbox)

Kilde: TV2 Lorry

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079