Ny dækaftale gavner miljø og pengepung
Esbjerg Gods har indgået en 3-årig dækaftale med Bridgestone, hvor målet er at reducere virksomhedens CO2-udledning med 80 ton CO2 om året og samtidig opnå en økonomisk besparelse på 10 procent på hele flåden.
Det skal blandt andet ske ved at benytte regummierede dæk, der er baseret på en høj grad af genanvendelse. Desuden skal alle lastbilerne køre med korrekt dæktryk.
Gennem de senere år er den danske transportbranche blevet mere og mere opmærksom på miljøet og har taget ansvaret på sig.
- Vi lever af at transportere og lagerhåndtere gods. Vi hører til i energimetropol Esbjerg, og en stor del af vores kunder hører til i energisektoren. Derfor synes vi også, vi skal tage vores del af ansvaret for vores fælles miljø, fastslår Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.
- Sammen med vores nye dækleverandør Bridgestone har vi i fællesskab valgt CO2-venlige Bandag-dæk til vores køretøjer, til gavn for både dieseløkonomien og ikke mindst naturen, fortæller Peter Kristiansen.
Regummierede dæk gavner miljøet
Generelt oplever Bridgestone, at der er fokus på brugen af regummierede dæk hos kunderne, fortæller Bridgestones salgschef Niels Nielsen.
- I gennemsnit giver regummieringer op til 30 procent lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange, karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid. Samtidig er CO2-emissionen 40 procent lavere end ved fremstilling af nye dæk.
På forkant med nye bødekrav
En anden stor fordel er, at hverdagen bliver lettere for chaufførerne, og at virksomheden reducerer risikoen for bøder på grund af fejl og mangler ved køretøjet.
- Med Bridgestones FleetPulse-app kan vi være på forkant med fejl og mangler, så vi ikke bliver ramt af de nye bødekrav, som trådte i kraft den 1. januar 2020, og hvor bøderne nu er oppe på 10.000 kr. til chaufføren og 20.000 kr. til ejeren,forklarer værkstedschef Bjarne Hermansen hos Esbjerg Gods..
- Med FleetPulse-app’en tjekker chaufførerne i løbet af et par minutter hver morgen køretøjerne. Tilbagemeldingen lander så på min mail, og jeg får på den måde et godt billede af køretøjets tilstand, inden de kører ud på dagens opgaver, slutter Bjarne Hermansen.