23948sdkhjf

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Fredag d. 7. februar var det endelig tid til den helt store "vandprøve", og søsætningen beskrives som en succes af David Singelton, administrerende direktør i Austal Limited.

- Skibet, som vi har bygget for Fjord Line, er et imponerende skib, og det er faktisk det første af flere store, højhastighedsskibe, som skal bygges på Austals værft i Filippinerne, fortæller han i en pressemeddelelse udsendt af Fjord Line tirsdag eftermiddag.

Det australske skibsværft fik opgaven med at bygge hurtigfærgen i sommeren 2017. Byggeriet startede i foråret 2018, og ’Fjord FSTR’ befinder sig nu i slutfasen, inden det skal leveres til Fjord Line.

- Vi glæder os rigtig meget til at tage imod skibet og er selvfølgelig utrolig spændte på, hvad vores gæster vil synes om katamaranen, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Flere faciliteter

Den nye katamaran kommer til at sejle lige så hurtigt til Norge, som ’Fjord Cat’ gør det i dag - to timer og 15 minutter. Men som vores gæster vil bemærke, er der naturligvis foretaget betydelige forbedringer på ’Fjord FSTR’.

- Om bord kan gæsterne vælge mellem tre forskellige serveringssteder, børnene har fået eget legeområde og taxfree-butikken er næsten dobbelt så stor, som den gæsterne kender fra ’Fjord Cat’, fortæller Ternblom.

Det ene serveringsområde er en lounge, hvor gæsterne betaler lidt ekstra for at opholde sig i. Her har man en fast siddeplads og kan nyde lidt let mad og drikke. Gæsterne vil også finde Café og en Bistro om bord.

Ladestationer til elbiler

’Fjord FSTR’ får plads til 1.200 passagerer, som er dobbelt så mange gæster som på ’Fjord Cat’, og hurtigfærgen er udstyret med to bildæk, som kan rumme 404 personbiler. Katamaranen er også udrustet med 16 ladestationer og er dermed det første norske passagerfartøj, der tilbyder opladning til elbiler.

- Skibet er bygget med flere innovative funktioner og ved hjælp af et ride-kontrolsystem, forbedres både sejlfærdigheder og gæsternes komfort om bord. Katamaranen er også udstyret med en ny og optimeret skrogform, som minimerer brændstofforbruget og bølgerne, når skibet sejler over Skagerrak mellem Danmark og Norge, siger Ternblom.

Når sæsonen starter i Hirtshals 3. april i år, er det ’Fjord Cat’, som sørger for, at Fjord Lines gæster kommer frem og tilbage mellem Danmark og Norge. Først senere på sæsonen tager ’Fjord FSTR’ over.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093