Lastbilchauffør tyllede energidrik og blæste på køre- og hviletid
Torsdag den 27. januar 2020 kl. ca. 20.30 blev et tysk vogntog stoppet ved Greve af Tungvognscenter Øst (TCØ) som hører under Midt- og Vestsjællands Politi. Bag rattet i lastbilen sad der en yngre tysk mand. Overalt i lastbilens gemmer fandt politiet tomme dåser med energidrik - det skulle vise sig at have sin helt naturlige årsag.
En gennemgang af førerens køre- og hviletidsregistreringer viste på overfladen, at han havde fire overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Nok til at retfærdiggøre en energidrik eller to. Han oplyste til politibetjenten, at han ikke drak kaffe, men i stedet drak energidrik.
En nærmere gennemgang af lastbilens takograf viste, at chaufføren på næsten daglig basis fortsatte sin kørsel efter han var løbet tør for køretid. Chaufføren tog herefter sit førerkort og fortsatte sin kørsel uden at registrere det.
Voldsomme overtrædelser
Efter en længere gennemgang af chaufførens kørsel viste det sig, at der var 893 pct. overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne på kun 28 dage.
I seks tilfælde blev et hvil, som skulle vare 9 timer afholdt på mellem 2 og 5 timer. Fire gange havde chaufføren kørt mellem 16 og 22 timer, selvom han maksimalt måtte køre 10 timer imellem to daglige hvil. Han havde desuden kørt 10 timer en dag og næsten 7 timer en anden dag, hvor han højst måtte køre 4½ time uden pause. Dertil var der ikke betalt vejbenyttelsesafgift på lastbilen. Der var i alt 28 sigtelser mod chaufføren.
Bøder for en halv million
Det samlede bødekrav lyder på mere end 500.000 kr. fordelt mellem vognmanden og chaufføren. Mere end de sigtede kunne betale lige med det samme. Politiet har derfor tilbageholdt lastbilen som sikkerhed for bødekravet.
Sagen mod chaufføren skal afgøres ved et retsmøde d. 23. juni 2020 ved Retten i Roskilde. Det skyldes, at anklagemyndigheden kræver, at chaufføren frakendes førerretten i Danmark.