23948sdkhjf

Stærke nyheder fra Volvo

Volvo præsenterede sin nye generation af lastbiler i går torsdag den 5. marts. Det skete ved et ”live broadcast” over nettet.  Volvo havde aflyst det traditionelle pressemøde, hvor et par hundrede journalister fra hele verden ville være mødt op i Gøteborg. Grunden til aflysningen er den hurtige spredning af COVID-19 virussen i Europa.

Vi kunne se de nye lastbiler over nettet. Prøvekørslerne må vente. Volvo har lovet, at de vil arrangere testkørsel senere på året.

Det glæder vi os til, for der er tale om nogle stærke nyheder. Der kommer nye versioner af Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM og Volvo FMX.
Fire nye lastbiler samtidig. Det er Volvos største lancering nogen sinde.

Fokus på chaufførmiljøet 

Ifølge Volvo har de fire nye lastbiler stærkt fokus på chaufførmiljøet.

- Der er stor mangel på chauffører – ikke kun i Europa, men i hele verden. Derfor har vi i vores nye lastbiler skabt et chaufførmiljø, som skal tiltrække chauffører. Vores håb er, at flere får lyst til at blive chauffør, når de træder ind i en ny Volvo, sagde Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks på pressemødet.

Førerpladsen har fået et helt nyt instrumentbræt, hvor chaufføren kan styre alle funktioner og informationer. På en 12-tommer skærm kan chaufføren få alle de nødvendige oplysninger om kørslen. Det er også et 9-tommer sidedisplay til højre for rattet til infotainment, navigation, transportoplysninger og kameraovervågning. Funktionerne kan styres via knapper på rattet, via stemmestyring eller via touchscreen og displayets kontrolpanel.

Skærmene kan tilpasses individuelt, så hver chauffør kan vælge sin måde at se oplysningerne på.

Sikkerheden forbedret

Med til chaufførkomforten hører også sikkerhed. Sikkerheden er forbedret med funktioner som adaptivt fjernlys i Volvo FH og Volvo FH16.

Volvo har fornyet deres Adaptiv Cruise Control (ACC), så den nu kan bruges til alle hastigheder - helt ned til 0 km/t.

Den nye cruise control kan opretholde en konstant hastighed ned ad bakke. Det elektroniske bremsesystem (EBS) leveres nu som standard på den nye lastbil. Et system til genkendelse af vejskilte registrerer vejtrafikskilte, for eksempel begrænsninger for overhaling, vejtype og hastighedsbegrænsninger, og viser dem i instrumentdisplayet.

Der er udviklet et nyt kamera i passagersiden. Det sidder lige under højre sidespejl og giver et ekstra udsyn til højte side af lastbilen.

Hytten bliver til opholdsrum

For at øge chaufførkomforten i lastbilen er støjniveauet formindsket med 2dB. Det svarer til en reduktion af støjniveauet med næsten 20 procent!

Der er kommer mere opbevaringsplads og flere skabe i kabinen. I nogle af modellerne betyder det næsten 50 procent mere opbevaringsplads.

Så "førerhuset", "kabinen" eller "hytten" omtaler Volvo nu som ”living compartment” – altså chaufførens opholdsrum.

Konklusionen: Opholdsrummet i en Volvo har fået en kraftig fornyelse. Vi glæder os til at prøve det snarest.

Klima-neutral kørsel

Volvo har også nyheder, der angår transportbranchens udfordringer med hensyn til miljø og klima. Hos Volvo tror man på el-lastbiler. De kommer – og man er allerede godt i gang.

Man kan allerede tilbyde elektriske lastbiler i segmentet for renovations- og distributionskøretøjer. Næste skridt bliver entreprenør-biler.

El-bilerne vil ikke kunne bruges inden for alle transportsegmenter endnu. Derfor fortsætter Volvo med at udvikle forbrændingsmotoren, så den udleder endnu mindre C02 og vil kunne bruges af endnu flere alternative brændstoffer.

Det er faktisk mange muligheder for at formindske sit klimaaftryk ved at køre Volvo.

For de, der vil køre helt klimaneutralt, har Volvo udviklet ”Climate Wise Truck Edition,” der kombinerer Volvos LNG gas-lastbil med I-Save. Kører man med biogas er man helt klimaneutral.

Adaptive lygter

Udvendigt er der også nyheder.

De karakteristiske V-formede forlygter er flyttet længere ud til siderne, så de er på linje med førerhusdørene. Blinklysene er også blevet flyttet til døren, hvilket giver lastbilen både forbedret aerodynamik og et mere dristigt look.

Det adaptive fjernlys deaktiverer dele af LED-lyset, så det automatisk tilpasses modkørende trafik og ændringer i lysmængden omkring lastbilen.

Kølergitteret er også nyt. Volvo FM og FMX har fået FH-look, mens FH16 har såkaldt ”vandfaldseffekt.” Alt sammen for at skabe mere markant udtryk. Desuden er Volvos jernmærke blevet større og lettere at genkende på afstand.

Frontruden er blevet større, og side ruderne er trukket lidt længere ned.

Salget i gang nu allerede nu. Man kan bestille den nye Volvo – men det bliver naturligvis ubeset… indtil videre.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094