23948sdkhjf

Genbrug af dæk er nødvendigt

Når et lastbildæk regummieres, reduceres CO2-belastningen med 180 kg i forhold til et nyt dæk, fortæller dækbranchen

Der er ingen vej udenom. Den korteste og nemmeste vej for transportbranchen til at nå sine mål for klimareduktioner må nødvendigvis blive at køre på regummierede dæk.

Sådan lyder budskabet fra Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for fabrikantforeningen for regummierede dæk, FFRD.

- Reduktion af klimabelastning i transportbranchen bør indeholde en dækpolitik, som omfatter regummiering af dækkene, før de endeligt til slut genanvendes som et nyt produkt i en anden funktion.

I 2020 vil foreningen arbejde videre med forslag til en grønnere vej på regummierede dæk.

- Politikerne bør overveje nye tiltag, som kan motivere og eventuelt belønne virksomheder, der ændrer adfærd og i højere grad genbruger deres egne dæk med en eller flere regummieringer.

- Hvis et gennemsnits lastbildæk regummieres, reduceres CO2-belastningen med 180 kg i forhold til et nyt dæk. Det vil sige, at CO2-belastningen reduceres med 40 procent ved den første regummiering og 55 procent ved den næste regummiering i forhold til at bruge tre nye dæk.

Lavthængende grønne frugter

Især for transportbranchen er der lavthængende frugter at plukke, og ved at være grønnere i dækvalget gives der automatisk reduktion i klimabelastningen, hvilket igen er et plus på driftsøkonomien.

- Ved at vælge kvalitetsdæk, når der skal købes nyt, sikres samtidigt muligheden for, at dækkene kan få nye liv i form af regummiering, når de er blevet slidt. Det er både miljørigtigt, økonomisk og sund fornuft, siger Erik Neuberg Rasmussen.

- Vi håber, at vores budskab tages alvorligt i transportbranchen og klimarådet, men også af politikerne og de miljøbevidste forbrugere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.285