Danske Fragtmænd vil prioritere de samfundskritiske opgaver
Danske Fragtmænds blå biler et uundgåelige på de danske landeveje. I alle afkroge af landet kommer de frem – og i disse tider kræver det en hel del kreativ tænkning, når varerne skal fra A til B.
Transportmagasinet har talt med Jørn P. Skov, der er administrerende direktør hos Danske Fragtmænd. Her melder man ’business as usual’, men dog med nogle foranstaltninger, som er kørt i stilling for at beskytte såvel kunder som medarbejdere.
- Vi kommer ud hver dag, og vi kører hver dag. Vi kan opleve, at modtagerne ikke er så glade for at komme for tæt på vores chauffører, men så har vi lavet nogle retningslinjer, hvor vi finder alternative måder, når der for eksempel skal kvitteres for en forsendelse, fortæller Jørn P. Skov.
Herunder kan chaufføren for eksempel tage et billede af modtageren ved siden af varerne, eller chaufføren beder om lov til at kvittere for modtageren – begge metoder, som skulle være juridisk gyldige.
- Det er der, den største udfordring ligger: At man skal holde afstand. En chauffør kan nemt ramme både 50 og 100 virksomheder på en dag, uden problemer.
Ansatte er delt op
Medarbejderne i Danske Fragtmænd fordeler sig på to hovedgrupper: Mens de timelønnede medarbejdere er kritiske for at opretholde driften af virksomheden, så er Danske Fragtmænds funktionæransatte sendt på hjemmearbejde.
Kantinen er lukket, så medarbejderne ikke skal sidde tæt og spise, og på hovedkontoret, hvor der normalvis sidder over 100 mennesker, er der nu omkring 10 tilbage.
Alle har fået indskærpet Sundhedsstyrelsens anbefalinger, men skulle det alligevel brænde helt på, er der nødplaner på plads, forsikrer Jørn P. Skov:
- Hvis vi bliver hårdt ramt af sygdom på en af vores terminaler, så har vi en nødplan klar. Den består af en liste over vores funktionærer, der har meldt sig frivilligt til at agere ude på terminalen, hvis det skulle blive nødvendigt, siger han til Transportmagasinet.
Klar til at prioritere
Ingen ved lige nu, hvordan situationen omkring corona-virus kommer til at udvikle sig, men Danske Fragtmænd står klar til flere scenarier. Det er nemlig afgørende at kunne tænke to skridt foran, og selvom det ikke er tilfældet lige nu, kan der blive brug for at tage drastiske beslutninger, hvis situationen kalder på det.
- Hvis det hele virkelig ramler, har vi et beredskab, der siger, at vi prioriterer mellem vores kunder. Så kommer vi primært til at køre til sundhedssektoren og til dagligvarehandlen, frem for f.eks. industrien. Hvis det går så galt, må alt andet vente, for det er de opgaver, der er samfundskritiske, som vi må prioritere, siger Jørn P. Skov, og tilføjer:
- Vi kan ikke se, at det ender så galt. Men vi er klar, hvis det sker.
Artiklen er en del af temaet Corona-virus.