Derfor er DFDS mindre eksponeret for virus-effekt
DFDS har netop meddelt, at der nu ikke længere tages minicruise-passagerer med på ruten mellem Newcastle og Amsterdam, der således alene transporterer passagerer med et reelt transportbehov samt selvfølgelig deres personbiler og ikke mindst lastbiler og trailere på vogndækket.
- Kanalen sejler indtil videre som normalt. Men vi registrerer selvfølge langt færre passagerer både der og på Amsterdam-ruten, men jeg har endnu ikke præcise tal på, hvor stor nedgangen har været i de seneste dage.
- Men det er vigtigt at huske på, at tingene jo ændrer sig nærmest fra time til time. Men de foreløbige meldinger fra myndighederne i Holland, England og Frankrig er enslydende om, at godstrafikken skal opretholdes – altså den samme melding som Mette Frederiksen er kommet med herhjemme. Derfor er der intet i øjeblikket, der tyder på, at passagerfærgerne på de ruter ikke fortsætter med at sejle, forklarer Gert Jacobsen.
Grænselukning i Baltikum
Han forklarer, at passagerruterne på Nordsøen og på Kanalen har et markant andet udgangspunkt end Oslo-ruten. Her er langt størstedelen af grundlaget passagerer og minicruise-rejsende, da ruten mellem de to skandivaniske hovedstader jo reelt sejler parallelt med vejnettet i Vestsverige.
- Litauen, hvor vi har flere ruter til, er det seneste land, der har meldt om grænselukning. Man må kun rejse dertil, hvis man har bopæl i landet eller skal på gennemrejse, hvilket man så har 72 timer til. Derfor er passagerne på de her ruter jo nærmest forsvundet natten over, men vi har endnu ikke har mærket nogen nedgang på lastbiler og trailere, forklarer han.
Det er foreløbigt Italien, fulgt af Spanien og Frankrig, som er hårdest ramte af covid-19 i Europa. Mange eksperter advarer dog om store mørketal for et land som Tyrkiet, hvor antallet af registrerede er lille i forhold landets størrelse og udsatte placering, særligt med landegrænse til Iran, som er særdeles hårdt ramt.
- Vi sejler som normalt på vores ruter i Middelhavet, der jo alle er fragtruter, hvor vi højest tager 12 chauffører med. Nu tager vi dog kun chauffører med ombord fra eksisterende kunder, men fragtmængderne er i øjeblikket ikke påvirket – og for landene i Middelhavsregionen gælder jo også samme udmelding om, at fragtkorridorerne skal opretholdes.
- Derfor har Italien på trods af den alvorlige krise, landet står i, også opretholdt normal drift på deres havneterminaler. Eneste forskel her er, at vores besætninger ikke må forlade skibet, når de anløber en italiensk havn på ruterne fra Tyrkiet. Da skibene ud fra Tyrkiet alle sejler under tyrkisk flag, så sker al besætningsskift, når skibene vender i Istanbul, forklarer Gert Jacobsen.
DFDS mindre eksponeret
Han oplyser også, at DFDS’ trafik på franske havne, det vil sige Sète og Marseille, indtil videre fortsætter som normalt.
DFDS får majoriteten af sin omsætning fra shortsea lastbil- og trailertrafik, mens indtjeningen fra passagerdelen i det store billede fylder mindre end hos en række af det danske rederis konkurrenter.
Derfor tegner den nuværende situation, hvor alle landes myndigheder vil fortsætte med at opretholde forsyningskæderne ind og ud af deres lande, ikke til at ramme DFDS så hårdt som rederier, der i langt højere grad baserer deres færgeruter på minicruise og ferierejsende.
Artiklen er en del af temaet Corona-virus.