NTG-modellen indeholder over 70 selskaber: Derfor er den en succes
NTG er for længst udråbt som én af de helt store navne, man skal holde øje med i den danske transportbranche. Men set med de traditionelle briller på, er NTG ikke just en typisk transportvirksomhed.
Faktisk består NTG af en række datterselskaber, der er samlet under NTG-paraplyen. I skrivende stund er omkring 70 selskaber en del af familien, der hele tiden slår nye forgreninger, hvad end det er i form af virksomhedens egne start-ups eller gennem opkøb, fortæller administrerende direktør i NTG, Mikkel Fruergaard, til Transportmagasinet.
- NTG er udgjort af individer. Vi føler virkelig, at vi opererer i en ”peoples business”, og derfor kigger vi nøje på den kultur, der er i de selskaber, vi køber op. Vores partnere og medarbejdere står ude i frontlinjen, og derfor vil vi gerne have nogle entreprenante folk med ombord, der brænder for at gøre noget ekstra, og deler vores syn på vigtigheden af en kunde-fokuseret tilgang til forretningen forklarer Mikkel Fruergaard.
Partnerskaber giver styrke
Netop partner-programmet er noget af det, Mikkel Fruergaard fremhæver ved NTGs forretningsmodel.
- Når vi køber op, køber vi sjældent 100 pct. af virksomheden. I stedet får vi de nøglemedarbejdere, der er i virksomheden, ind i et partnerprogram, så de bliver medejere af virksomheden. På den måde kan vi bedre fastholde dem i nogle af de afgørende positioner i virksomheden, og samtidig give dem et ekstra incitament til at vækste virksomheden, siger han.
Det betyder, at NTG efterhånden har et stort netværk af selskaber over hele verden. I efteråret 2018 åbnede man blandt andet kontor i Atlanta, Georgia i USA og har siden da åbnet 3 andre kontorer i det amerikanske marked - flere interessante markeder bliver ved med at dukke op. Men NTG-modellen er ikke som sådan fokuseret på geografien, fortæller direktøren:
- For os er menneskerne vigtigere end geografien. Så vi kommer ikke til at foretage specifikke opkøb i et givent land, bare fordi vi vil være der – det er meget vigtigere for os, at de rigtige folk er til stede, fremfor hvor virksomheden har adresse.
- Vi er stolte af det
Partnerskaberne er med til at skabe en performancekultur i en flad organisation, hvor det er nemmere for medarbejderne at opnå indflydelse – og det er de stolte af hos NTG.
- Det er partnerskabsmodellen, som gør os unikke. Det er med til at skabe den her ”small-company” tankegang, hvor man går op i at dyrke tætte forhold med kunderne. Samtidig er der en høj grad af fokus på omkostningsstyring, siger Mikkel Fruergaard, og fortsætter:
- Vi er selv stolte af det, og vi har formået at tiltrække de rigtige folk, som vi har kunnet fastholde i motivationen gennem denne her model. Det er klart, at når de får en del af overskuddet, så er det ikke billigt at drive virksomhed på denne her måde, men de fortjener hver en krone.
NTGs regnskab er lige på trapperne, og selvom Mikkel Fruergaard ikke på forhånd kan røbe noget, så er der forventning om, at økonomien i selskabet også i fremtiden er opadgående.
- Vi føler, vi har ramt det helt rigtige set-up, og vi har ramt det rigtige sweetspot i markedet. Vi ønsker at deltage i den konsolidering, der foregår på et lige nu stort og fragmenteret transportmarked, og vi forventer at opnå tocifrede vækstrater i fremtiden, siger Mikkel Fruergaard.