23948sdkhjf

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

Der er ikke gået mere end halvanden uge siden, at statsministeren varslede corona-stramningerne og satte gang i de mange hjælpepakker. Lige siden har godstransporten i Danmark kørt for fulde blus; men hvor længe vil det vare ved, Erik Østergaard?

- Der bliver kørt rigtig meget. Det bekræfter Vejdirektoratet også. Vognmændene har i almindelighed pænt at lave, svarer Erik Østergaard, administerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.

- Det kan godt være, at de, der kører med fødevarer, har oplevet en stigning i kørslen; men vi får også meldinger om, at det begynder at klinge af nu, siger DTL-bossen.

- Det er klart, at vognmændene vil kunne mærke, at detailhandelen, industrien og byggeriet drosler ned. De lukker ikke helt ned, men de begynder at skære ned – og det vil slå igennem på aktiviteterne i vognmandsbranchen.

- Derfor må vi håbe, at de meget skarpe og resolutte tiltag, som regeringen har taget for at inddæmme smitten, kan være med til at få det danske samfund på fode igen - forholdsvis hurtigt – så der kan komme gang i hjulene.

Transportmagasinet: Man kan vel ikke sige noget om, hvornår det sker?

- Nej, det kan man jo ikke. I forlængelse af andre kriser har vi set, at der vil være en periode, hvor tingene lukker ned; men så begynder det også at komme op i gear igen.

- Den store udfordring er, at så få som muligt ryger af i farten, fordi de bliver klemt økonomisk. Det er præcis derfor, regeringen - og EU - pumper milliarder ud i samfundet.

To-tre måneder

- Et normalt forløb af en virus er noget, der varer to-tre måneder. Så kan det være, at den popper op igen på et senere tidspunkt i mindre omfang.

- Jeg tror, at alle ser denne corona-virus som noget midlertidigt. Det er derfor, regeringerne rundt omkring i verden sætter så massivt ind for at understøtte økonomien, så den ikke kollapser.

- Hvis vi først får influenza og derefter et økonomisk kollaps på verdensplan, kommer det til at tage rigtig lang tid. Det så vi med finanskrisen i 2008-09. Der havde vi et dødvande i tre år, inden det begyndte at bevæge sig opad igen. Det vil man for alt i verden vil forsøge at undgå.

Er hjælpepakkerne nok?

Transportmagasinet: Nu siger du to tre måneder. Vil vognmandsbranchen kunne klare sig i to-tre måneder med de hjælpepakker, der er?

- Det må vi se; men det er præcis derfor, at regeringen har lavet de hjælpepakker. De er kommet i forskellige tempi. De er målrettet alle de typer af virksomheder, vi har i Danmark. Der er hjælpepakke til de små, selvstændige erhvervsdrivende, hvor der bare er en mand der driver butikken. Der er hjælpepakker til dem, der har ti ansatte – og dem der har flere. Der er hjælpepakker til de helt store virksomheder.

- Jeg synes, at regeringen fortjener stor ros. I takt med, at den har lavet stramninger, er der kommet hjælpepakker for at lempe på de stramninger, der er lavet.

Ros til fagbevægelsen

- Fagbevægelse skal også have ros, siger Erik Østergaard.

- På vores område er der er forskellige muligheder for at hjemsende medarbejdere. Der er mulighed for at lave arbejdsdeling og for at låne chauffører. Det sikrer, at der er fleksibilitet i samfundet. Det afspejler hjælpepakkerne også med de forskellige former for refusions- og støtteordninger. Man kan få hjælp til næsten alt – lige fra huslejen til leasingkontrakterne.

- Det eneste, vi kan gøre lige nu, er at krydse fingre for, at den inddæmningsstrategi, som vi har lavet på sundhedsområdet, kommer til at virke.

- Kloge mennesker mener, at vi skal om på den anden side af påske, før vi kan se, om strategien virker.

Altid behov for transport

- Når der kommer mere gang i samfundet igen, vil der som altid være behov for transport. Og så skal vognmændene nok også komme i gang igen.

- Det er ikke ensbetydende med, at der ikke er nogen der knækker nakken undervejs. Vi må bare håbe, at det ikke er så mange.

Regionskontorerne holder åbent

Erik Østergaard kan ikke lade være med at udtrykke stolthed over sin egen organisation, DTL.

- Vi har indrettet os mere eller mindre digitalt. Vi har omkring 40 medarbejdere, og alle har stort set kunne rykke deres platforme hjem. Selv vores omstillingsbord har vi kunnet flytte elektronisk.

- Vi har vores regionskontorer bemandet med en enkelt medarbejder, men i al væsentlighed sidder folk og arbejder hjemmefra. Og det fungerer fuldstændig upåklageligt.

- Hele styrken er på, og der har været virkelig travlt her i de første dage, hvor hjælpepakkerne kom. Det affødte selvfølgelig en masse spørgsmål fra medlemmerne; men det har vi klaret.

Jo, det fungerer rigtig fint, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205