Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019
Danmarks største erhvervshavn kom ud af 2019 med et overskud på 84 mio. kroner, hvilket er 12 mio. kr. mere end året før. Samtidig lykkedes det for havnen at nedbringe virksomhedens CO2-udledning med 15 pct. til 1248 ton i 2019.
Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
Overskuddet på de 84 mio. kroner er fremkommet ved en stigning i den samlede godsomsætning, en tredobling af væksten i arealudlejningen i forhold til det havnen betegner som "et normalt år" og en stigning i de finansielle indtægter.
Den samlede godsomsætning steg med to pct., og det dækker over en variation inden for de forskellige forretningsområder. Containeromsætningen steg for eksempel med seks pct., og Aarhus Havn slog sin egen Danmarksrekord allerede i november.
Resultatet, der bidrager positivt til virksomhedens egenkapital, bliver af Aarhus Havns ledelse betegnet som "solidt".
- De seneste tre regnskabsår har vi realiseret en stigning på mere end 25 pct. i vores containeromsætning. Og det er vel at mærke langt mere end stigningen i samfundet i den samme periode, siger havnens kundechef Nicolai Krøyer i pressemeddelelsen.
Fald i bulk
Til gengæld var bulkomsætningen trængt af flere årsager blandt andet af manglende omsætning af biobrændsel på grund af en mild vinter, men også af pladsmangel på havnen.
Ifølge Nicolai Krøyer har nogle af virksomhedens bulkkunder valgt at lægge gods på lager i andre havne for at opbevare det midlertidigt, indtil det senere bliver fragtet til Aarhus.
- Det påvirker selvfølgelig vores bulkomsætning negativt, at vi ikke kan få godset til Aarhus, fordi vi er udfordret af pladsmangel. Men for at imødekomme den problemstilling forsøger vi konstant at arealoptimere de havnearealer, vi har at gøre godt med, siger han.
I årets løb har Aarhus Havn investeret 147 mio. kr. i ny infrastruktur – herunder i ny færgeterminal til Molslinjen og i en opgradering af Østhavnsvej.
Nicolai Krøyer fortæller, at virksomheden ud over at have haft stort fokus på infrastruktur har arbejdet intenst med bæredygtighed i hele 2019.
- Vi har for første gang nogensinde fået kortlagt vores egen CO2-udledning for hele virksomheden, og parallelt med det arbejde har vi nedbragt vores udledning med hele 15 pct. på et enkelt år, siger Nicolai Krøyer.
De største reduktioner i CO2-udledningen er sket på bugserbådene, dieselbiler og fyringsolie.