Aarhus Havn har reduceret CO2-udledningen
Danmarks største erhvervshavn rykkede i en grønnere retning i 2019. I løbet af året reducerede Aarhus Havn sit CO2-bidrag med 15 pct. i forhold til 2018, og samtidig bidrog virksomheden til den grønne omstilling både i forhold til virksomhederne på havnen, til skibene og til regeringens klimapartnerskab.
Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.
I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport har Aarhus Havn for første gang nogensinde opgjort sit CO2-bidrag. Af rapporten fremgår det, at virksomheden har reduceret sit CO2-bidrag med 15 pct. til 1248 ton CO2 i 2019. De største reduktioner er sket på bugserbådenes brændstof, på dieselbiler, der er udskiftet til el/benzin og på fyringsolie.
- Vi har sat os ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2030 og om at blive den mest bæredygtige havn i Østersø-området. Men i 2019 har vi også arbejdet med bæredygtighed på en lang række områder, der ikke påvirker vores eget CO2-bidrag, siger kundechef Nicolai Krøyer i pressemeddelelsen.
Giver rabat til grønne skibe
Som et eksempel peger han på, at Aarhus Havn som den første havn i Danmark har besluttet at give rabat til skibe, der kan dokumentere deres bæredygtighedsniveau i forhold til Enviromental Shipping Index.
- Hvis skibene reducerer deres udledninger af CO2, NOx og SOX og opnår minimum 30 point i forhold til indekset, giver vi rabat på deres anløb her i Aarhus, siger Nicolai Krøyer.
I løbet af 2019 har Aarhus Havn også indgået en aftale med Molslinjen om en fælles investering i et landstrømsanlæg til rederiets færger, som således kan modtage landstrøm fra efteråret 2020, når Molslinjen flytter ud på den nye færgeterminal i Østhavnen.
I løbet af året har havnen formaliseret det samarbejde, som nu omfatter en række virksomheder på havneområdet.
- Vi vil gerne motivere til samarbejde – fx har vi igangsat et samarbejde om at se på muligheder for at producere grøn energi i fællesskab på havnen, ligesom nogle virksomheder har et behov for nedkøling, hvilket skaber overskudsvarme, som andre virksomheder kan udnytte, siger Nicolai Krøyer og understreger, at mulighederne for samarbejde er mange, og at løsningerne ofte er bedre og mere bæredygtige, når man samarbejder om at finde dem.
Del af partnerskab
Desuden blev Aarhus Havn i 2019 en del af regeringens klimapartnerskab Det Blå Danmark. Her arbejder man for at sikre den nødvendige energiinfrastruktur på de danske erhvervshavne, indtil fremtidens mere miljøvenlige brændstoffer til skibene bliver implementeret, ligesom man arbejder for, at havnen får etableret fremtidens endnu ukendte energiinfrastruktur. Endelig gør man en indsats for at få justeret love og regler, der forhindrer havnene i at etablere eller drive bæredygtig energiinfrastruktur.
Aarhus Havn blev også i 2019 en del af ”Getting to Zero Coalition”, som består af mere end 90 virksomheder inden for det maritime område, energisektoren, infrastrukturområdet og finanssektoren.
- Visionen for det partnerskab er udvikling af et emissionsfrit skib, som skal kunne tages i kommerciel anvendelse seneste i 2030. Det er et yderst spændende projekt, som vi forventer os meget af, siger Nicolai Krøyer.
Læs også: Branchens kurs mod en mere klimavenlig skibsfart