Tankproducent opbygger også trækkere
VM Tarm er en af Danmarks største opbyggervirksomheder med 250 ansatte og et fabriksareal på 51.000 kvadratmeter. Virksomheden er primært kendt for tankopbygninger; men de seneste år er den også blevet kendt for at opbygge trækkere.
- Vi kan udføre alt inden for hydraulikopbygning til lastbiler, forvogne og trækkere. Vi kan også udføre alle former for ind- og afdækninger, påsætning af tanke. Ja, vi kan gøre alt det, som vognmanden ønsker, fortæller Lars Lykkevold Johansen, der er sælger i VM Tarm.
- Dengang vi startede med det, var det som en service til vores kunder, der købte tankopbygninger. Vi tilbød at få deres trækker og tankvogn opbygget ens. Det er siden blevet mere og mere populært. Rygterne spredtes blandt vognmændene, og vi begyndte at få kunder, som kun skulle have opbygget deres trækkere. Så nu har vi skilt det ud som et segment for sig.
Dedikeret sælger
Og det er gået så godt med at opbygge trækkere, at Jesper Moustgaard Kristensen nu er startet som sælger i afdelingen. Jesper vil udover trækkeropbygninger også være sælger på overflytninger, reparationssager og forsikringsskader
- Jeg er blevet flyttet fra at være projektleder på VM Tarm til salgsafdelingen den 1. april.
- Ideen er, at vi vil bruge mere tid på at sælge trækkeropbygninger. Og så snart lejligheden byder sig, skal jeg ud på de danske landeveje for at besøge forhandlere og vognmænd. De skal da høre, hvad vi kan og hvad vi gerne vil.
- Vi skulle gerne lykkes med at ekspandere på dette område.
Jesper kom til VM Tarm sidste år som projektleder på store reparationssager og forsikringsskader. Han har været hos VM Tarm tidligere som projektleder på nybygninger, men var væk fra virksomheden et års tid, inden han kom tilbage sidste år.
Transportmagasinet: Er det alt på trækkeren, I laver?
- Ja, vi laver alt, som kunderne ønsker, fortæller Lars.
Kundespecifikke løsniner
- Vi er kendt for at lave kundespecifikke løsninger. Det vil det også være på trækkeropbygninger. Vi har også ansat ingeniører, som beregner og laver tegniner over kundens ønsker. Og vi har indrettet en speciel hal til det her. Der bliver der lavet trækkeropbygninger i hal 12.
- Vi laver alt i hydraulikopbygninger, forklarer Lars.
- Det kan være, at kunden kører med en gylletrailer eller en walking floor-trailer. Hydraulikmæssigt minder de to opbygninger om hinanden. Vi kan også lave hydraulik til tiptrailere.
- En af vores specielle løsninger er at bygge en hydraulik-unit på siden af trækkeren, så vognmanden kan spare på vægt og have mere nyttelast med.
- Vi laver rigtig meget i dørk-plader, både i fuld bredde på trækkeren og henne bag ved skamlen, fortæller Lars. Vi laver sideafdækning i blank rustfast, hvis man vil have dét; men vi kan også male det i en ønsket farve .
- Vi inddækning ved skærmene og G-strenge - med og uden plade på toppen. Vi monterer også skabe på chassiset.
- Bagender laver vi også. Nogle gange korter vi bagenden op, så der er plads til traileren. Inden for lygter monterer vi alt, hvad kunden ønsker: markeringslamper, blitzlamper, fjernlygte, lysbøjler på taget mm.
Corona-krisen
Transportmagasinet: Mærker I corona-krisen?
- Selvfølgelig mærker vi corona-krisen. Markedet er noget anspændt. Ingen ved, hvad der kommer til at ske; men vi får stadig ordrer i hus.
Transportmagasinet: Kan I få de materialer, I skal bruge?
- Ja. Vi køber europæisk stål. Vi har ikke oplevet nogle problemer endnu; men vi ved selvfølgelig ikke, hvad der kommer til at ske. Chassisleverandørerne har meddelt, at de stopper produktionen; men vi får stadig leveret chassiser. Hvornår fabrikkerne løber tør, ved jeg ikke; men vi har i hvert fald arbejde til engang i efteråret.
- Så må vi se, hvornår chassisleverandørerne starter igen, og om de kan nå at indhente det tabte, før vi kommer til at mangle chassiser. Vi har ikke trækkere på lager til efteråret, men har arbejde inde. Vi bliver bremset af manglende levering af biler
Tager forholdsregler
- Corona-krisen betyder, at vi tager de forholdsregler, som regeringen og sundhedsmyndighederne anbefaler. De funktionærer, der kan arbejde hjemme, sidder derhjemme. På værkstedet undgå vi at komme for tæt på hinanden. Vi arbejder i små hold, der er spredt ud over 2.000 kvadratmeter. Skal man bruge noget, ringer man efter det, og så bliver det kørt over med en truck og stillet uden for porten for at undgå smitte. Kunder udefra skal ringe på en klokke, når de ankommer. Der er håndsprit overalt.
- Vi samles ikke i kantinen, som vi normalt har gjort. Nu spiser vi vores madpakker ude i hallerne. Så vi tager alle de forholdsregler, som vi skal. På den måde er hverdagen anderledes; men ellers kører produktionen, som den har gjort hele tiden.
Hjælp til Norge
VM Tarm har mange norske kunder, som plejer at kommer herned for at hente deres opbygninger og køre dem hjem. Nu tilbyder VM Tarm at transportere opbygningerne til færgen i Hirtshals, så de kan blive sejlet over.
- Det er en service, som kunderne er meget glade for, siger Lars.
- Udover Norge har vi også mange kunder i Sverige og Finland, ligesom vi sælger opbygninger til Island, Grønland og Færøerne. Det er vores hjemmemarked. Eksport er klart et område, som vi gerne vil ekspandere på, så snart corona-krisen er kommet på retur, slutter han.