12 ud af 50 DFDS-skibe er nu lagt op
For DFDS var corona-krisen knapt mærkbar i første kvartal, men sådan kommer det næppe til at gå i andet kvartal.
Sådan lyder hovedpointerne i en selskabsmeddelelse, som DFDS har udsendt forud for det egentlige regnskab for kvartalet, der lander den 7. maj.
Af meddelelsen fremgår det, at rederiets omsætning i årets første kvartal med 3,8 mia. kroner har været 1,5 pct. lavere end i de samme tre måneder sidste år. Driftresultatet før særlige poster (ebitda) faldt dog med 10 pct. til 610 mio. kroner.
- Covid-19 havde indtil midten af marts en begrænset effekt på omsætning og indtjening. Fra midten af marts blev passageromsætningen og -indtjeningen reduceret, idet to passagerruter blev suspenderet og passagerer på andre ruter blev reduceret til kun anerkendelsesværdige rejser. Fragtaktiviteterne blev i mindre omfang også negativt påvirket fra midten af marts af lavere aktivitet knyttet til covid-19, skriver DFDS i meddelelsen.
Bilindustri giver oplægninger
DFDS medler om, at fragtomsætningen som helhed var på niveau med den i første kvartal 2019. Rederiet udpeger dog selv fire hovedårsager til, at det kan komme til at flaske sig anderledes for det kvartal, der begyndte med indgangen til april.
Det gælder ikke mindst, at corona-pandemien har tvunget bilfabrikanterne til at indstille produktionen. Bilindustrien udgør en anseelig del af DFDS' forretning på Middelhavet, hvor også tekstilindustrien er vigtig for rederiet.
I DFDS understreger kommunikationschef Gert Jakobsen over for Søfart, at listen over skibe, der er taget ud af drift, ændrer sig dag for dag. Samtlige fragtruter bliver stadig betjent, og skibene bliver løbende flyttet rundt mellem de forskellige ruter for at få kabelen til at gå bedst muligt op.
I skrivende stund er der dog tale om, at fem skibe i Middelhavet er lagt op, imens yderligere to er i dok for at få monteret scrubber. Af de to er det ene retrofit blevet fremrykket i forhold til den oprindelige plan.
På Den Engelske Kanal er 'Calais Seaways' blevet lagt op, hvorefter der er seks færger tilbage i operation i farvandet.
Imellem Belgien og Gøteborg er der reduceret med to skibe som en direkte konsekvens af, at Volvo har indstillet bilproduktionen. 'Belgia' er i tørdok.
Endelig er 'Finlandia' lagt op i Baltikum.
Dermed er 12 DFDS-færger ud af 50 nu lagt op inklusiv de fire ro/pax'ere på København-Oslo og Amsterdam-Newcastle, der blev taget ud af drift i marts.
Højsæson i fare
Foruden bilindustrien peger DFDS på, at indtjeningen fra passagerfærgerne i højsæsonen fra juni til august er udsat, at der generelt er en større kreditrisiko forbundet med at gøre forretninger med leverandører og kunder, og endelig at driftens pålidelighed og kontinutitet er afhængig af, at den er fritaget fra nedlukninger, og at medarbejderne fortsat er sunde.
For første kvartal 2019 gælder det, at omkring halvdelen af den 10 pct. store nedgang i driftsresultatet var relateret til lavere passageraktivitet som følge af covid-19. Den anden halvdel af nedgangen skyldtes en negativ effekt fra covid-19 på fragt, og at indtjeningen i første kvartal 2019 var særligt høj på grund af lageropbygning i Storbritannien forud for Brexit.
Som Søfart tidligere har skrevet, udgjorde passagerforretningen 16 pct. af den samlede omsætning i 2019.