Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine
Selvom der ikke var helt lige så mange biler, passagerer og fragtenheder med Scandlines trafikmaskiner på Femern Bælt sidste år, som der var i 2018, må det stadig være på sin plads at betegne den samlede forretning som en pengemaskine.
Driften af de i alt otte færger, hvoraf den ene er en reservefærge, og den anden er dedikeret til farligt godt, indbragte i fjor det kapitalfondsejede Scandlines et resultat efter skat på 115 mio. euro ud af en omsætning på 475 mio. euro. Det svarer til et oveskud på 857 mio. kroner ud af en omsætning på 3,54 mia. kroner.
Ikke desto mindre er der tale om en tilbagegang i forhold til resultatet i 2018. Omsætning er faldet med to mio. euro, hvilket primært kan tilskrives en lavere omsætning i Scandlines' tre grænsehandelsbutikker, der går under navnet Border Shop.
Ferietrafik påvirket
Den svagt vigende grænsehandel hænger ifølge Scandlines sammen med, at den svenske krone lå lavt igennem 2019. Det afspejlede sig også i trafiktallene på færgerne, hvor ferietrafikken var den største årsag til en tilbagegang i antallet af biler og passagerer på tre pct. Tallet dækker sågar over en lille stigning på Gedser-Rostock, som altså ikke har kunnet opveje tilbagegangen på Rødby-Puttgarden.
Fragtmængderne faldt med fire pct., hvilket Scandlines forklarer med faldende forbrugertillid på grund af handelskriser og politiske spændinger. De to færgeruter omsatte tilsammen for 352 mio. euro.
Færgerne bidrog til driftsresultatet med 178 mio. euro, imens grænsebutikkerne gav et driftsresultat på 11 mio. euro. Tilsammenligning var driftsresultatet for færger og grænsehandel henholdsvis 180 mio. euro og 10 mio. euro i 2018. Ifølge Scandlines er det primært en skarp kontrol med omkostningerne, der er årsagen til det solide driftsresultat.
Svært år i sigte
Meget tyder dog på, at 2020 på ingen måde kommer til at kunne måle sig med de foregående års store overskud.
Det skyldes i særdeleshed corona-krisen, og i en pressemeddelelse fortæller Scandlines' CEO Søren Poulsgaard Jensen, at virusudbruddet og de efterfølgende rejserestriktioner medfører "en høj grad af usikkerhed og meget begrænset sigtbarhed for resten af året".
- Mens den private passagertrafik og Border Shop-aktiviteterne ventes at blive alvorligt påvirket af situationen, har vi opretholdt driften for at betjene vores fragtkunder og sikre kritiske leverancer af dagligvarer, medicin og andre fornødenheder, siger han.
Søren Poulsgaard Jensen tilføjer, at corona-udbruddet forventes at få en "markant negativ effekt på trafiktallene og årets økonomiske resultater".
Desuden vil passagertallene blive mærket af, at al togtrafikken mellem Danmark og Tyskland nu bliver dirigeret igennem Jylland, imens der bliver anlagt nye spor som en del af forberedelserne til den faste forbindelse.
Også den fortsatte uro omkring brexit-konsekvenserne og den verserende handelskrig mellem USA og Kina forventes at kunne mærkes i Scandlines' 2020-regnskab.
Fortsætter grøn linje
Ikke desto mindre fastholder Scandlines i sin årsrapport, at rederiet i 2020 vil fortsætte bestræbelserne på at gøre flåden stadig mere klimavenlig. Ambitionen er at introducere den første emissionsfrie færge på Gedser-Rostock på mellemlangt sigte.
I år vil bestræbelserne blandt andet komme til udtryk i monteringen af et 30 meter højt rotorsejl på 'Copenhagen', og i at anlægsarbejdet til et syv kilometer langt elkabel i Rødby er påbegyndt. Når kabelarbejdet er færdigt, vil hybridfærgernes batterier kunne lades med landstrøm.
mio. euro | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 475 | 477 |
Resultat af primær drift | 188 | 191 |
Resultat før skat | 121 | 128 |
Årets resultat | 115 | 125 |
Rentebærende gæld | 978 | 768 |
Egenkapital | 219 | 445 |
Antal ansatte | 1533 | 1534 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |