DFDS rundbarberer forventninger til 2020
DFDS løfter nu sløret for, hvor hårdt corona-krisen forventes at ramme det kombinerede passager- og fragtrederi. Hvor driftsresultatet sidste år endte på 3,6 mia. kroner, kommer driften efter alt at dømme til at give et markant lavere overskud i år.
- Ebitda før særlige poster (driftsresultatet, red.) for 2020 vil sandsynligvis blive reduceret ned mod to mia. kroner. Forventningen – der er behæftet med betydelig større usikkerhed end sædvanligt – bygger på en række forudsætninger, skriver DFDS i det netop fremlagte regnskab for første kvartal i år.
De vigtigste elementer i forhold til resten af året er ifølge DFDS udviklingen i fragtmængderne og påvirkningen af passagerruternes drift og antal passagerer fra rejserestriktioner.
- Den nuværende suspension af passageraktiviteter indebærer en betydelig økonomisk påvirkning, der vil kunne udgøre op til omkring 60 pct. af den potentielle nedgang i ebitda (driftsresultatet, red.) i 2020 sammenlignet med 2019.
Stor nedgang i april
Grundlaget for den forventede nedgang er tallene fragtfærger og logistik i marts og april. I marts var voluminerne nede med 11 pct. i forhold til samme periode sidste år, men i april var fragtmængderne på færgerne nede med 24 pct., imens logistikvoluminerne var 38 pct. lavere end i samme periode sidste år.
DFDS forventer dog en gradvis bedring i markederne fra juni og frem mod udgangen af året. Rederiet gør sig dog ingen forhåbninger om, at det vil blive muligt at indhente det tabte, og forventningen er, at fragtmængderne på færgerne for hele 2020 ender med at være 15 pct. lavere end i 2019. Det samme gælder logistikmængderne.
For passagerforretningen gælder det, at den i 2019 udgjorde 16 pct. af den samlede omsætning i DFDS. Her er sommermåneder dog højsæson, og i det dugfriske regnskab løfter DFDS også sløret for, hvordan det kommer til at gå.
De to af rederiets ruter, der primært henvender sig til passagerer – Oslo-København og Amsterdam-Newcastle – forventes i øjeblikket at genoptage driften i august med "en langsom, gradvis opjustering af kapaciteten". På Den Engelske Kanal, hvor fem ud af seks færger stadig sejler, men kun medtager passagerer i begrænset omfang, forventes passagertallene også at stige langsomt fra august.
Ifølge DFDS giver det på nuværende tidspunkt udelukkende mening at tale om forventninger til driftsresultatet og de investerede midler i løbet af året. I forhold til investeringerne er forventningen nu sænket yderligere til 1,6 mia. kroner, fordi leveringen af den sjette mega-ro/ro med al sandsynlighed bliver skubbet til næste år.
mio. kr. | 1. kvt. 2020 | 1. kvt. 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 3813 | 3870 |
Resultat af primær drift | 310 | 377 |
Resultat før skat | 96 | 144 |
Årets resultat | 81 | 120 |
Egenkapital | 10.362 | 9042 |
Bunkerforbrug pr. sømil (g/GT/sømil) | 4,74 | 5,03 |
Antal ansatte | 8577 | 8222 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2020. |