Salget af varebiler styrtdykker
Efter en marts måned hvor varebilsalget ikke var væsentligt påvirket af corona-situationen, må vi nu sande, at varebilsalget faldt markant i den forgangene måned.
I april 2020 blev 1.814 nye varebiler indregistreret, hvilket er et dyk på omkring 1.000 køretøjer i forhold til både april 2018 (2.890) og april 2019 (2.799). Der er længere leveringstider på varebiler end på personbiler, så en væsentlig del af de nye varebiler er er bestilt for corona-krisen, og først leveret nu.
Læs også: Lastbilsalg ramt af corona
- Efterspørgsel på varebiler varierer meget, fortæller direktør Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.
- Mange erhverv har travlt, mens andre har været ramt af COVID-19. Derfor forudser vi en stigende efterspørgsel de kommende måneder.
- Selv om bilfabrikkerne nu langsomt åbner igen, er det med begrænset produktion. Det betyder, at vi vil se lave, men stigende, tal i en periode frem til slutningen af tredje kvartal.
14 pct færre siden januar
Aprils fald på 35,2 procent i forhold til april 2019 betyder, at registreringerne fra januar-april er faldet med 14,2 procent sammenlignet med samme periode i 2019.
I årets fire første måneder har 9.843 varebiler fået påmonteret nummerplader.
De mellemstore varebiler i klassen 2.501-3.490 kg stod for godt halvdelen (48,1 procent) af april måneds nysalg af varebiler, hvilket er nogenlunde på niveau med april 2019.
Til gengæld oplevede de tunge varebiler med en tilladt totalvægt over 3.490 kg en øget markedsandel på 3,4 procentpoint. Således tilhørte 24,1 procent af de indregistrerede varebiler i april 2020 den tunge vægtklasse.
De små varebiler (op til 2.500 kg totalvægt) afgiver en lille markedsandel på 3,6 procentpoint. 504 små varebiler blev indregistreret i sidste måned, hvilket er 27,8 procent af det samlede varebilsalg.