23948sdkhjf

Oldermanden takker af

I dette ”indlæg” i anledning af DTL’s generalforsamling lørdag den 16. maj når oldermand Jørgen K. Jensen både at takke Ole Frederiksen og sende Erik Østergaard på danseskole.

Forhåbentlig med dirigentens tilladelse vil jeg gerne starte lidt utraditionelt med at takke Ole Frederiksen for mange års hård kamp om at nå her op på talerstolen først, når DTL holder generalforsamling; men af respekt for alderdommen - Ole er trods alt 1 år ældre end mig - har jeg ladet ham vinde hver gang.

Nu er det som sagt sidste gang som delegeret, at jeg står her på ”talerstolen”, og så vidt jeg kan forstå, er det også Oles sidste optræden på de skrå brædder. Det er derfor min sidste chance for at sige pænt farvel til Ole.

Ole og jeg har jo igennem mange år haft nogle meningsudvekslinger - negative og positive - men hvor vi til alt held har haft flest positive. De gange, vi ikke har været enige, har vi altid haft og bevaret en god og sober tone, og det er jeg glad for.

Nu er der nok mange her i salen, der undrer sig over, at jeg takker Ole i dette forum; men det er jeg nødt til, da Ole med stor beklagelse for fem år siden måtte meddele mig, at det ikke var vellidt, at han og hans næstformand deltog som gæster til Laugets generalforsamling og omvendt. Det var faktisk en mere end 50 år gammel tradition, som derved blev afbrudt og beklageligvis sluttede. Her kunne og ville jeg ellers have sagt tak for kampen til Ole og ønske ham og NBV held og lykke i fremtiden. Så kære Ole bliver det derfor HER, med endnu en gang: Tak for kampen og god vind fremover. Det kan jo være, vi engang render ind i hinanden på plejehjemmet for afdankede formænd.

Tak for resultaterne

Men tilbage til dagens tekst som man siger.

Her skal som sædvane lyde en stor tak til formanden og næstformanden for ikke at glemme Ridder Østergaard for nogle gode saglige beretninger for 2019.

I og DTL har stor grund til at være stolte over de mange politiske sejre, I har vundet i 2019. I flæng kan nævnes:

Højere hastighed på landeveje fra 70 til 80 km i timen. Det er jo altid rart at få gjort noget ulovligt lovligt.

Vi har også fået hævet læssehøjden til 4,10 meter. Det e jo heller ikke er uvæsentligt.

I samarbejde med et af Laugets store medlemmer har I lagt pres på miljøminister Lea Wermelin, så den tåbelige dato-registrering af Euro5 biler for at køre ind i miljøzonerne blev skrottet, og at det var normen, der var gældende og ikke en eller anden ligegyldig dato.

Vi mister medlemmer

Når man ser tilbage på alle de politiske sejre, som DTL har opnået gennem tiderne, er det frustrerende at lokalforeningerne og DTL alligevel mister medlemmer.

Alle lokalforeninger gør, så vidt jeg ved, et godt stykke arbejde for at beholde eller skaffe medlemmer; men tendensen viser desværre det modsatte: Vi mister medlemmer.

Jeg kan blive noget så ond i sulet, når jeg tænker på, hvor mange vognmænd, der kører rundt og nyder godt af det store arbejde og de mange fordele, DTL har skaffet ganske gratis. Jeg har før kaldt dem parasitter, og vil gerne her slå et slag for, at alle lige undersøger deres hjælpevognmænds medlemskab og derved lægge et pres på, at få dem ind i folden.

Sådan får vi flere medlemmer

Det med, at vi mangler medlemmer. Kan det være, at vi ikke reklamerer nok for DTL? Skal vi prøve at bruge nogle flere politiske og kulturelle underholdende events?

På vores generalforsamling sidste år advarede jeg mod at DTL deltog i Enhedslistens københavnske borgmesters noget animerede fester. DTL har jo ellers haft stor glæde af Enhedslisten, når det drejer sig om social dumpning. Spørgsmålet er så, om DTL ikke skal vende blikket over mod SF, som også har gjort meget ud af at komme af med social dumpning.

Italienske serenader

Når jeg før talte om events, er der to store muligheder, og her kommer hr. Østergaard ind i billedet.

Som vi alle ved og har hørt, synger hr. Østergaard utroligt godt. Vi har hørt Frank Sinatra fortolket og en smuk italiensk serenade fremført med stor pondus og med medfølgende stor applaus fra os alle.

Her er min pointe, at hvis nu hr. Østergaard melder sig til X-Faktor og får hr. Blachmann som mentor, og synger May Way i en kulisse af lastbiler! Så er jeg helt sikker på en sejr med en stor reklameværdi for DTL.

Dansen med SF

Det andet skud i bøssen er samarbejdet med SF. Her tænker jeg igen på social dumping. Min ide går ud på, om ikke hr. Østergaard skulle opsøge SF’s 25-årige transportpolitiske ordfører Anne Valentina Berthelsen under påskud af at ville diskutere fælles fodslag mod social dumpning.

Han kunne så her med list spørge ind til, om hun kunne give ham nogle danselektioner, idet hun er tidligere konkurrencedanser og senere danselærer og for øvrigt en meget flot pige. (Her skulle der have været et billede af hende op på storskærmen).

Og hvad skal disse danselektioner så bruges til? Svaret er selvfølgelig: Vild Med Dans!

For mit indre øje ser jeg hr. Østergaard boltre sig på dansegulvet til sangen ”On The Road Again” sunget og spillet af det verdensberømte Antonelli-orkester.

Dette vil virkelig give masser af PR og ubetalelig omtale og reklame. Og hvad modsvar vil DI Transport have til dette? Det eneste, de kunne gøre, ville være at sende Michael Svane ind på det Kgl. Teater, hvor han så kunne blive fordanser i balletten Svanesøen.

Succes i Bruxelles

Mine damer og herrer og delegerede disse to events ville være et kæmpe reklame-stunt for DTL ikke alene på vores breddegrader, men i hele Europa. Tænk på, hvilke muligheder det kunne give NLA og dermed også DTL i Bruxelles! Det vil være en ren ”win-win situation” for os danske vognmænd.

Så kære bestyrelse prøv om I ikke kan trykke hr. Østergaard lidt på hans sangermuskel og få ham til at deltage i disse to førnævnte kulturelle højdepunkter.

Da det som sagt er sidste gang, jeg står på denne ”talerstol”, har jeg følgende ønske og opfordring til alle: Pas godt på Jer selv – pas godt på hinanden og pas godt på DTL.

Tak for denne gang

Af Jørgen K. Jensen

Oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug

.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106