23948sdkhjf

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Euro 5-lastbiler formenes adgang til miljøzonerne allerede fra den 1. januar 2022; men de kan få lov at køre ind i miljøzonerne, hvis der eftermonteres et partikelfilter.

Sådan lyder det i regeringens lovforslag, som miljøminister Lea Wermelin (S) har fremsat, og som andenbehandles i Folketinget i starten af juni. Loven er planlagt til at blive vedtaget den 4. juni, for der er på forhånd flertal for forslaget.

Problemet for transportbranchen er bare, at teknologien slet ikke passer til regeringens lovforslag. De to største lastbilmærker i Danmark - Scania og Volvo - advarer mod montering af partikelfilter på deres lastbiler.

- Udviklingen af Euro 6, som blev standard i 2013, omfattede en masse ændringer i motorens konstruktion og ikke bare ved at sætte noget udstyr på, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark. 

- Det kan være ekstra vanskeligt for de biler, der kører inde i byerne, at holde temperaturen oppe i udstødningsfilteret. Der vil det have tendens til at stoppe til, fordi der ikke er varme nok.

Korttidsløsning

- Det er da et dilemma for en kunde, om han skal stole på leverandøren af bilen eller en producent af partikelfilter, medgiver Anton Freiesleben.

- Hvis bilen er dyr og ikke kører meget, så kan man måske forstå, at vognmanden vælger et filter, der skal udskiftes efter 70.000 km.

- Det er ikke nok bare at skrue et filter på, for det skal kunne virke i mange år. Efter syv år skal køretøjet stadig opfylde Euro 6-kravene, understreger Anton Freiesleben.

Forringer motoren

Også Volvo fraråder partikelfilter på biler med katalysator og Adblue-system (SCR). 

- Det giver store udfordringer for motoren med hensyn til modtryk og temperatur. Det vil i de fleste tilfælde ikke fungere på bilen, og det vil ikke overholde vores anvisninger for modtryk, siger produktchef Claus Henrik Jensen, Volvo Danmark.

- Som producent af lastbiler er vi underlagt EU-krav omkring certificering og godkendelse. Tilsvarende krav er der ikke til eftermontering af partikelfiltre, påpeger han.

- Det mest sandsynlige resultatet af et partikelfilter er et større forbrug af diesel, fordi modstanden er større i udstødningssystemet, når der også er monteret et partikelfilter.

- Modtrykket må ikke overstige 25 kPa (kilopascal, en trykenhed) for en 13 liters motor, understreger Volvo.

- Det vil svært at opfylde med en rørføring fra SCT katalysator til partikelfilter i kombination med trykfald i et partikelfilter. Der er stor risiko for, at motoren ikke vil fungere tilfredsstillende ved eftermontering af partikelfilter, og et forøget modtryk vil medføre et større brændstofforbrug og dermed mere emission.

Giv 6 års zonegaranti

- Der bør arbejdes på en model, der sikrer, at man ved køb af ny bil har en garanti for, at køretøjet fortsat kan køre i en miljøzone i en periode på for eksempel minimum seks år. I dag ved en dansk vognmand ikke, om han må køre i sin Euro 6-lastbil i 2025, for måske får kun el-biler adgang til miljøzoner til den tid, siger Claus Jensen om lovforslaget.

I Sverige har vognmanden sikkerhed for, at en ny lastbil uanset senere nye regler kan køre i miljøzonerne i mindst seks år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.242