23948sdkhjf

TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Corona-krisen krisen har haft lukket MAN’s lastbilsfabrikker i Europa i halvandet måned, og fabrikkerne er først lige kommet i gang igen.

Det har forsinket lanceringen af fabrikkens nye TGX-lastbilsgeneration, som vi prøvede i februar i Bilbao i Spanien. De lander nok først herhjemme efter sommerferien.

Corona-krisen har også forsinket premieren på MAN’s elektriske eTGM-lastbiler herhjemme.

MAN’s eTGM er i over et år blevet gennemtestet hos ni kunder i Østrig. De er alle medlemmer af Council für Nachhaltige Logistik (CNL ), der er en en sammenslutning af transportører, som går ind for grøn logistik.

- Testen er endt med stor så stor tilfredshed, at firmaerne ikke ville slippe bilerne igen efter endt testperiode, forklarer Claus Lindholm, pressechef for MAN i Danmark.

- Herhjemme er vi i dialog med flere kunder, som er interesseret i den nye eTGM- lastbil, men krisen har sat alt i bero. Vi satser dog på, at vi kommer i gang herhjemme senere i år.

- Der er stor forståelse for forsinkelsen, som ikke kun skyldes lukningen af vores egen fabrik. Vores underleverandører har også haft lukket.

El-lastbiler er dyrere end en diesel-lastbil i indkøb, så selve startfasen er ikke billig; men der er færre sliddele, så totalomkostningerne rimelige, siger Claus Lindholm.

Kunde-support
MAN fabrikkerne har et første mål at sælge 250 modeller i Europa - heraf skal fem-10 stykker til Danmark.

I øvrigt vil kunder bliver "klædt på" med ekstra support, analyser, flåde-konfiguration, opladnings-infrastruktur og energistyring - og chaufførerne får særlig køretræning.

MAN og moderselskabet Volkswagen Group har gode erfaringer med el-køretøjer fra deres varebiler og personbiler. De bruger litium-ion batterier, og det ligger også til grund for eTGM.

Rækkevidde 200 km
Rækkevidden er op til 200 km; men der bruges også strøm til servostyring, kompressor og klimaanlæg.

Bremseenergien samles op under kørslen ved opbremsning og føres tilbage til batteriet.

Batterierne er placeret på rammen under førerhuset, så det ikke går ud over pladsen til godset.

Faktisk er egenvægten ikke gået drastisk ned i forhold til dieseludgaven af TGM. Bilerne bygges alle på MAN’s Steyr fabrik i Østrig. Løbende under feltprøverne har MAN justeret på bilerne på baggrund af erfaringerne.

26 tons lastbil
Bilen er en 26 ton 6x2/4 udgave med medstyrende og løftbar bagaksel og fuld luftaffjedring. eTGM yder 264 kW og har et drejningsmoment på 3.100 Nm.

Fælles for elektriske lastbiler er, at de kun er beregnet til distribution i og omkring byer. Ligesom el-varebiler kan de køre helt ind til bykernen med varer - uden at forurene lokalt og uden at genere indbyggerne med støj.

Modsat el-personbiler har de i reglen ikke behov for at bruge offentlige ladestandere - for de oplader hver nat i virksomheden (offentlig såvel som privat).

Planlægning
Men alle el-køretøjer kræver planlægning - man skal huske at lade op, når der er mulighed for det - og man skal ikke begive sig ud på længere ture, med mindre der er lademuligheder i den anden ende af ruten.

Alle elbiler har et drejningsmoment fra 0 km/t. Det vil sige, at accelerationen fra start er forrygende hurtig - men kører man hurtigt hele tiden, så går det hurtigt med at bruge strømmen - selv om bilen samlet strøm op ved opbremsning.

Komfortabel at køre
Vi har prøvet MAN eTGM i tæt trafik og den snor sig helt som mindre biler - fordi den er så hurtig og smidig.

Det er meget komfortabelt at køre elektrisk - der er ingen støj fra motoren. Til gengæld vil man opleve vind- og dækstøj, som man måske ikke tidligere har tænkt over.

Ellers er arbejdspladsen bag rattet helt som i en dieseludgave.

Automatgearet betyder, at man skal køre som i en radiobil - kun tænke på at styre og bremse.

Masser af overskudskraft
Det første indtryk af den 26 tons 6×2/4 distributionslastbil - lastet til 20 ton totalvægt - er et køretøj, der er klar til serieproduktion. Der er masser af overskudskraft og særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

MAN arbejder også på et batteri-management med en opladningsplan til kunderne. Man vil se på hver enkelt kundes skiftende forbrug over en uges kørsel - og mulighed for del-opladning undervejs i pauser.

Under vores køretur af eTGM kunne vi især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm.

Trækker/trailer kombination
Den 360 hk store motor med el-teknik har et moment på 3.100 Nm og virker lige så agil som en dieselmaskine. Og alt sammen foregår helt lydløst. MAN vil senere iøvrigt også udvikle et eTGM køretøj i trækker/trailer kombination.

Kan følge strøm-forbruget
På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til.

e-mobilitet er stadig i sin vorden, og at der først vil være omfattende e-mobilitet på erhvervstransport om flere år. Udviklingen vil gå stærkest indenfor bustransport. Priserne på eTGM kendes endnu ikke.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135