23948sdkhjf

Kinesisk lastbil snart i Danmark

På 25 år er den kinesiske virksomhed BYD blevet en af verdens største bilproducenter. De producerer ikke kun personbiler, men også lastbiler, varebiler, busser, gaffeltrucks og terminaltraktorer - alle med elektriske drivliner.

Virksomheden begyndte i 1995 som producent af små batterier til forskellige el-komponenter. Otte år efter købte BYD en personbilsfabrik og præsenterede sin første model to år senere. I 2009 købte man en busfabrik - og det er blevet til mange el-busser siden da. I dag har virksomheden 220.000 medarbejdere, heraf 31.000 udviklingsingeniører!

- Vi er allerede i Europa med vores elektriske busser. Inden udgangen af i år begynder vi at markedsføre de første elektriske lastbiler, varevogne og terminal-traktorer. Senere kommer personbilerne, oplyser Isbrand Ho, der er chef for BYD Europe, der har hovedsæde i Holland.

- Det første nordiske land, vi starter i, er Norge; men Danmark kommer snart derefter - måske i 2021, men måske først i 2022.

Kort prøvekørsel
Under et besøg på den kinesiske fabrik tidligere i år fik europæiske lastbiljournalister mulighed for at prøvekøre en 7,5 ton lastbil - kaldet T6. Det var dog en prototype.

Generelt var der enighed om, at lastbilen var letkørt og hurtig og med en ganske rimelig kvalitet. Den vil givet kunne matche europæiske konkurrenter i samme vægtklasse, hvis prisen bliver rimelig.

En kraftigere 19 ton model med betegnelsen T8 blev også stillet til rådighed, men det var en lokal kinesisk version med ekstra batteripakke bag førerhuset. Når den europæiske udgave kommer, vil den have batterierne samlet nede i chassisrammen.

Behageligt at køre med el
Kørsel med el-lastbiler er en meget behagelig oplevelse, fordi der er en fantastisk acceleration. Der er drejningsmoment til rådighed helt nede fra 0 km/t. Samtidig er der stort set ingen støj bortset fra en svag, elektrisk lyd fra el-motoren og den trækkende aksel.

De kinesiske lastbiler har store touchscreens og meget få knapper til at operere lastbilerne.

Nyttelast på 11,1 ton
Batterierne får 217 kWh BYD-jernfosfor batterier, som kan oplades på to en halv time ved en 120 kW DC (jævnstrøm) lader.

Med en 40 kW AC (vekselstrøm)-lader tager det fem en halv time at lade op. Motoren har et maksimum på 180 kW og 1.500 Nm moment.

BYD har udviklet en kontrolenhed med kun fem funktioner: motorstyring, styretøj, kompressor, DC-konverter og højvolts-distribution. Det skal give lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Nyttelasten skulle blive på 11,1 ton.

Ganske hurtig
De fleste testkørere fandt komforten god - og bilen bød på en hurtig acceleration; men man skal vænne sig til, at bilen straks opsamler strøm, når speederen slippes (rekuperation). I testbilen skulle man ind i undermenuerne på bilens computer for at indstille funktionen; men BYD-folkene lovede forbedret teknologi på eksportbilerne.

Det er nærmest ikke nødvendigt at bruge bremsepedalen i en el-lastbil. Det klarer regenereringen af bremseeffekten.

Til distribution og entreprenør
De elektriske lastbiler er i første omgang målrettet distributions- og entreprenørkørsel. Faktisk har BYD udviklet entreprenørmaskiner, som er ganske imponerende. Deriblandt en hjullæsser med totalvægt på 64 ton og en rækkevidde på 64 km - med en topfart på 49 km/t. Batteripakken er på 394 kWh med to timers ladetid.

BYD har også en el-dumper på programmet. Den præsterer en lasteevne på 220 ton, kører 64 km/t og har en rækkevidde på 100 km. Hver af de to motorer er på 800 kW og får strøm fra et 50 volt/2025 kWh batteri.

Op til 300 km rækkevidde
Der anvendes batterier af litium-ion/fosfat typen til lastbilerne fra BYD.

Rækkevidden er afhængig af mængden af batterier, men typisk 250-300 kilometer. Jo flere batterier - jo mindre nyttelast.

Rækkevidden er rigelig til en arbejdsdag med distribution i nærområdet. Opladningen tager tre-fem timer alt efter batteristørrelse, så det kan klares over natten uden problemer.

Forberedelse vigtig
- Det handler om at forberede sig ordentligt, når man kører med el. Man skal huske at lade op og ikke køre længere, end det er forsvarligt, lyder påmindelsen fra Isbrand Ho.

BYD samarbejder med Daimler, Volkswagen og Toyota om udvikling af el-køretøjer og batterier. Lige nu testes el-lastbiler fra bryggeriet Anheuser Busch i Californien, hvor man ser nærmere på rækkevidde, acceleration, ladetid og holdbarhed. De amerikanske chauffører er meget entusiastiske over BYD trækkerne, oplyser BYD’s Europa-chef.

Teknisk center i Sverige
BYD har allerede en stor organisation i Europa, og eftermarkedet er på plads. Men blandt andet en serviceorganisation med afdeling i Sverige: Lager i Jönköping og servicekontor i Helsingborg.

BYD er allerede store på el-busser i Norge og Sverige - og Norge er udset til det første land, hvor man vil sælge elektriske personbiler, varebiler og lastbiler.

Den lille varebil T3 på 2,6 ton bliver det køretøj, som første kommer til Norge, siden bussen kom sidste år. Senere kommer de elektriske lastbiler i segmentet fra 7,5 til 19 ton. Varebiler og terminaltraktorer er også på vej.

Stabile BYD-busser i Danmark
BYD produceret flere hundrede tusinde busser, og de kører med stor succes rundt omkring i hele verden.

I Danmark har Anchersen Busser i København kørt med 27 af BYD’s K9-busser siden slutningen af 2019.

Movia, der står for kollektiv trafik i hovedstadsområdet, havde en BYD el-bus til test i København i 2014-2015; men den var der ifølge Movia en del udfordringer med.

Næsten ingen problemer
Siden Anchersen Busser med hovedsæde i København begyndte deres kørsel på med BYD’s elektriske K9-bus på Movias linje 18 i efteråret 2019, er det blevet til 40.000 køreplantimer med kun to gange 10 minutter udgået kørsel, som det teknisk kaldes, når en bus bryder ned. Så kvaliteten er tilfredsstillende.

BYD producerer alle de elektriske dele selv, mens de for eksempel køber foraksler hos ZF og dørene fra en anden professionel leverandør. Også bremser og styretøj købes ind fra internationale leverandører.

Batterierne er placeret i taget og i bussens bagende.

På Anchersens anlæg på Avedøre Holme i Hvidovre er der et ladestik pr. bus - under tag.

Bygger busser i Europa
BYD står for "Build Your Dreams". Firmaet har hovedkontor i kinesiske Shenzhen. Siden 2017 har man samlet el-busser på fabrikker i Ungarn og Frankrig. Fabrikkerne skal efter planen udvides senere i år, så der også kan produceres elektriske varebiler og lastbiler; men det vides ikke, om corona-krisen udsætter udvidelsesplanerne.

Anchersen: Det er nødvendigt
Anchersen Busser er det en nødvendighed at investere i elektriske busser, hvis man vil gøre sig gældende i de kommende udbudsrunder i den kollektive trafik.

- Det er en kæmpe satsning for os, siger driftsdirektør Søren Englund fra Anchersen Busser.

- Vi havde ikke handlet med Kina før, men det har været en yderst positiv overraskelse. Der var lidt indkøringsproblemer i begyndelsen; men der var ikke tale om uoverskuelige problemer. Busserne klarer sig og lever op til det, som BYD har lovet os.

900.000 km
Hos Anchersen har man allerede kørt 900.000 km. i BYD busserne, som man tog i brug i efteråret 2019, og både chauffører og passagerer er tilfredse. Busserne klarer 70 km/t i topfart, som er fint til en københavnsk bybus.

Linje 18-ruten er 20 kilometer lang. Med en rækkevidde på 250 km kan bussen klare seks dobbeltture mellem Amager til Emdrup på en enkelt opladning.

Prisen for en K9 el-bussen er ifølge BYD et sted mellem 2,8 og 4,2 millioner kroner alt efter model. En dieselbus i samme størrelse vil koste under det halve.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173