23948sdkhjf

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Der er grund til at interessere sig for smøremidler. De er med til at reducere en lastbils brændstofforbrug, og så kan man spare penge ved at gøre det selv - hvis man gør det rigtigt, siger to eksperter fra DCC Energi

De seneste 20-30 år er det ikke blevet lettere at være vognmand. I hvertfald ikke hvis man isoleret ser på smøremidlerne. Der er nemlig sket meget med oliernes kvaliteter og egenskaber - og selve valget af olie til ens nye lastbil er blevet mere kompleks.

Det ved om nogen produktchef Niels Peter Lund-Boyschau og produkttekniker Jakob Voltzmann fra DCC Energi. Dels har de begge være med de seneste 20-30 år, dels er de fuldt fortrolige med den tekniske udvikling, der har fundet sted inden for smøreolier - specielt når det gælder produkterne fra Shell og Gulf, som blandt andet er repræsenteret gennem DCC Energi.

Niels Peter sidder med det samlede ansvaret for smøreolie i DCC Energi, mens Jakob er smøretekniker i samme selskab. De er enige: Smøreolier spiller en vigtig rolle, når man skal reducere brændstofforbruget fra både diesel- og benzinmotorer. Og det er ikke blevet lettere at vælge den rigtige olie.

Økonomien er vigtigt

Agendaen for vognmændene, når man snakker smøreolier generelt, er først og fremmest økonomien. Vognmandsbranchen er en meget konkurrencepræget branche, hvor der er et stort fokus på omkostninger. Derfor ønsker man ikke at betale for meget for en smøreolie, men på den anden side er man er interesseret i at bruge de nye oliers egenskaber, som kan hjælpe med til at at reducere brændstofforbruget.

- Udfordringen for vognmændene er, at de moderne motorer oftere kræver specielle smøreolier som typisk er anvist af den enkelte lastbilproducent, forklarer Niels Peter og Jakob.

- Hvis man har en blandet vognpark med forskellige mærker, skal man derfor tit også have forskellige smøreolier. Så kompleksiteten stiger, og risikoen for, at der sker fejl, stiger også. Får man nu hældt den rigtige olie på lastbilerne?

- Det er et stort ønske fra branchen, at man kun behøver at bruge én olie til hele vognparken. Det kunne man gøre i gamle dage; men i dag med de nye motorer, er det ikke altid muligt med "one size fits all" - med mindre man vil gå på kompromis med den sunde fornuft. Hvis der sker noget, er der risiko for, at man kan få udfordringer med garantien!

Nye krav til motorerne

Transportmagasinet: Hvorfor skal det være så komplekst?

- Fordi der i moderne motorer stilles nye krav til motorolierne. Myndighederne har skærpet kravene til hvor meget NOx og CO2, der må komme ud af en dieselmotor. Desuden har vognmændene utrolig meget fokus på brændstofbesparelse. Det har gjort det nødvendigt at udvikle nye typer af smøremidler, så man kan klare de nye krav.

- Den trend, der hersker inden for lastbilmotorer, er at udvikle tyndere og tyndere olier. Jo tyndere en olie er, des mindre friktion skaber den i de bevægelige dele i motor, gearkasse, aksler mm. Og jo mindre friktion, des mindre energi skal der bruges til at overvinde friktionen.

-- Vi taler potentielt om brændstofbesparelser på 0,7, 0,8 og 0,9 procent afhængig af model, køremønster mv. Og det er virkelig interessant for en vognmand med mange biler eller en chauffør, som kører langt.

Nye olier er dyrere

- Det er ikke billigt at udvikle og fremstille disse moderne olier. Derfor koster de typisk koste 30-50 procent mere end de gængse, konventionelle olier.

- Desværre kan vi ikke altid anvende de nye, tynde olier til en ældre, tilkørt motor. Bruger man dem, vil man opleve et større olieforbrug og dermed en større omkostning. Allerede her betyder det, at man skal have én olie til den ældre del af vognparken og en anden olie til de nyere biler.

Billigere at gøre det selv

Transportmagasinet: Er vognmanden så ikke tilskyndet til at købe en serviceaftale, så han ikke behøver sætte sig ind i smøreolie-kompleksiteten?

- Nej, ikke altid. Man betaler ofte lidt mere for olien i en serviceaftale, end hvis man selv skifter den derhjemme. Man behøver ikke bruge eksakt den original smøreolie fra lastbilproducenten, som værkstedet anbefaler; men det er vigtigt, at man bruger en, der opfylder alle specifikationer.

Må kun anbefale

- Det er faktisk ikke tilladt ift. EU’s konkurrencelovgivning, hvis et værksted kræver, at man skal bruge en specifik olie, som værkstedet netop har. De må godt anbefale, at man bruger en original olie fra et specifikt mærkeVolvo, Scania, MAN eller hvad mærke, man har;, men der skal også stå i instruktionsbogen ... "eller en tilsvarende olie, som opfylder pågældende specifikation."

- Specifikationen er ofte angivet ved nogle tal, der angiver hvor tyk eller tynd, en given olie skal være, og nogle bogstaver, der dækker de specielle krav, olien opfylder.

- Man skal følge de specifikationer, der er i instruktionsbogen, også når det gælder gearolie og smørefedt.

- Har man forskellige mærker af lastbiler, er der nogle gange sammenfald, og så kan man kan man bruge den samme olie; men det kan man ikke altid gøre. Rådet er altid: Se hvad der står i instruktionsbogen!

Løbende udvikling

Transportmagasinet: Er der meget produktudvikling bag smøreolierne?

- Ja, der foregår en løbende produktudvikling hele tiden. Kravene til olierne skærpes hele tiden, både af myndigheder og producenterne selv. Det kan tage op til 36 måneder at få en ny olie fra designfasen, via afprøvning og godkendelser, til man har et færdigt produkt, klar til at blive markedsført.

- Groft sagt inddeles smøremidler i mineralsk baserede og syntetisk baserede produkter. En tredje mulighed er at fremstille baseolier af naturgas, som bliver gjort flydende. Det hedder GTL og stå for " Gas to Liquids. Det giver en meget stabil viskositet og dermed en meget stabil olie, som kan tåle høj belastning og lange skifteintervaller.

- Ved de syntetiske produkter kan man stort set "designe" en olie til en specifik "performance".

Fremstillet af planter

Transportmagasinjet: Kan smøremidler fremstilles af plantebaserede produkter som for eksempel raps?

- Ja, smøreolier kan også være baseret på rapsolie. De kan dog ikke anvendes i motorolier på grund af temperaturpåvirkning. Raps-baserede olie anvendes ofte indenfor hydraulikolier, hvis man ønsker en bionedbrydelig olie.

- Uanset hvad man ellers mener om smøreolier, spiller de en meget vigtig rolle for det aftryk man som vognmand afsætter på miljøet - og det skal være så minimalt som muligt, slutter Niels Peter Lund-Boyschau og Jakob Voltzmann fra DCC Energi.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078