TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC
Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.
6
Billeder
Volvos nye turbocompoundmotorer er især fordelagtige til eksportkørsel eller længere regional kørsel.
(foto: Carsten Teiner)
Volvos nye succes-lastbil med turbo compound motor har vi prøvet på korte ture flere gange siden introduktionen sidste år.
Det, som vi allerførst bemærkede under testen, var det lave støjniveau. Turbo compound-motoren arbejder med et forbedret drejningsmoment ved lavere omdrejninger - og igen færre gearskift i automatgearkassen. Det giver smidigere kørsel - og lavere støj.
Det er noget, som alle chauffører vil sætte pris på!
Bilen med turbo compound er udviklet netop til langturskørsel for eksempel i udlandet eller lange regionale stræk herhjemme.
Volvo anbefaler, at man kører op til 120.000 km. om året for at få det fulde udbytte af turbo-compound teknikken. Køretøjet er godkendt til op til 60 ton totalvægt - altså også til modulvogntog.
Til andre typer af transport som for eksempel tungtransport anbefaler Volvo Truck ikke den nye turbo compound-motor, men de almindelige FH13-motorer eller de kraftige FH16-motorer.
Til Farø og Ho Chi Minh stien
Vi tog den 37 ton tunge FH 460 eksporttrækker på vores normale prøvestrækning til Farø ad motorvejen og via den gamle, smalle A2 landevej op til Tappernøje.
I gamle dage - før motorvejen åbnede - kaldte vi primærrute A2 for Ho Chi Minh stien, fordi den trafikerede vej med sine mange bakker og tilkørselsveje var ret så uoverskuelig.
Nu er trafikken yderst begrænset - og vi kan ’rigtig afprøve lastbilernes drejningsmoment.
Vi skal lige nævne testbilens I-See og I-Cruise funktion med I-Roll, som sikrer en konstant fart i forbindelse med adaptiv fartpilot - og udnyttelses af bevægelsesenergien i bakket terræn.
Hurtig speeder-respons
Trods sin høje totalvægt var bilen meget smidig og letkørt på hele strækningen - med lynhurtig speederrespons ved accelerationer. Bortset fra passage af rundkørsler var motoren kun i 11. eller 12. gear.
Omdrejningstallet lå hele tiden mellem 900 og 1.200 omdrejninger - hvor der hentes de maksimale 2.600 Nm i moment. Det er 200 Nm mere end i en almindelig 460’er med eSCR udformning.
Turbo compound-teknikken er ikke af ny dato. Den er flere årtier gammel, og Volvo lagde den på hylden i 2013. Nu er teknikken opdateret med ny stempel-udformning med mere effektiv forbrænding og dermed optimal udnyttelse af energien.
Ekstra turbo
Turbo compound-systemet er ret indviklet. Det handler om, at udstødningsgassen udnyttes til at drive en turbo, så der kommer mere luft ind i motoren og samtidig drive en ekstra turbo i udstødningsgassen - turbo compound-enheden.
Denne enhed overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen. Det forhøjer drejningsmomentet.
Op til 10 pct. forbedring
Ikke alene spares op mod syv procent af de dyre dråber brændstof, hvoraf de fire kommer fra motoren og resten fra forskellige brændstofpakker. Også trækkraften forbedres. Hvis man så supplerer med chaufførtræning, viser tests, at man kan spare op til 10 procent brændstof bare ved at skifte lastbil.
Miljømæssigt kommer der hjælp fra et EGR system, der sørger for en tilsætning på fem procent AdBlue - det er en besparelse på tre procent.
Volvos Truck Fuel Journey
Samlet kalder Volvo Truck hele forbedringen for "I Save" og er en del af fabrikkens "Fuel Journey" - brændstof-rejsen.
Ingeniørerne har skruet på alle mulige parametre efter princippet "mange bække små." Af andre forbedringer er bagaksler med mindre friktion og tomgangsstop.
Konkurrencen er hård i denne klasse af lastbiler over 16 ton, og selv om Volvo ikke nævner salgstallene, er salget af turbo compound-lastbilerne er gået over al forventning.
En måling på 18 turbo compound-lastbiler, der blev leveret sidste år, var forbruget på 4,1 km/l i gennemsnit. En enkjelt vognmand præsterede sågar over 5 km/l i gennemsnit.
Artiklen er en del af temaet Test.