DTL: Overvej hjullåse til udenlandske skyldnere
Udenlandske chauffører sliper for let fra ikke at betale deres parkeringsbøder. Det er transportmister Benny Engelbrecht træt af, og han undersøger muligheden for at lade inkassovirksomheder overtage indkrævningen. Ikke for at få skattekroner i statskassen, men nærmere for princippets skyld.
- Det er uacceptabelt, at det i øjeblikket kun er cirka 17 procent af de udenlandske køretøjer, som betaler deres parkeringsafgifter. Færdselsstyrelsen har gjort, hvad den kunne, men vi er nødt til at tage andre metoder i brug for at vende udviklingen, fortæller transportminister Benny Engelbrecht.
Men hos DTL vurderer man, at det kan blive en alt for ineffektiv proces. De så hellere, at man tog skrappere midler i brug her i landet.
Der findes nummerpladegenkendelse så mange steder, at det må være muligt at overføre overvågningsteknologien til at registrere lastbilernes nummerplader. Det mener Erik Østergaard, administrerende direktør for brancheforeningen Danske Vognmænd (DTL).
- Det ville være langt mere effektivt, hvis dem, der ikke betaler, bliver stoppet og afkrævet betaling, mens de er i Danmark, siger han til JydskeVestkysten og påpeger, at østeuropæiske chauffører ofte kører rundt i landet flere måneder ad gangen.
Branchedirektøren foreslår, at Færdselsstyrelsen eller politiet rykker ud, når en lastbil bliver registreret med en ubetalt bøde, og at Færdselsstyrelsen under sine kontroller på rastepladserne også får mulighed for at tjekke, om nogle af de parkerede lastbiler har udeståender.
Konsekvens for alle
Transportminister Benny ENgelbrecht har ikke reageret på udtalelsen, men han står fast på, at det skal have konsekvenser ikke at betale sin bøde.
- Der skal være en konsekvens for alle, der overtræder loven. Det gælder også, når man parkerer ulovligt og for eksempel overskrider reglen om tidsbegrænset parkering på 25 timer – og det gælder også, når der er tale om udenlandske køretøjer. Jeg har derfor store forventninger til den nye ordning, som skal sikre, at vores retsfølelse bliver opretholdt, forklarer transportminister Benny Engelbrecht.
Hos DTL frygter man, at inkasso-metoden bliver en langsom, bureaukratisk og dyr proces, hvis betalingsfristen først skal overskrides, hvorefter sagen skal sendes fra Færdselsstyrelsen til inkassofirmaet, som skal rykke for pengene og vente på rykkerfrist.
- Jeg siger ikke, det er virkningsløst, men jeg tror, det er en ekstrem dyr, lang og tung proces, siger DTL-direktøren til JydskeVestkysten.