Fire-akslet trailer er en gevinst for miljøet
GODSTRANSPORT For nogle år siden foreslog Palle Albertsen Krone-koncernen at udvikle en fireakslet trailer. Krones danske datterselskab Krone ScanBalt lyttede til forslaget, og nu har H. Daugaard modtaget de første seks 4-akslede trailere.
- Det er miljøet, der bliver den store vinder. Med en fireakslet trailer kan vi have mere gods på traileren. Det betyder, at vi har færre transporter for at transportere den samme mængde gods. Det er et bidrag til mere bæredygtighed, for vi sparer CO2, siger fleetmanager Palle Albertsen, fra den internationale transport- og logistik koncern H. Daugaard med hovedkontor i Kolding.
- Vi har siden midten af 80’erne haft et godt og loyalt samarbejde med Krone. De er gode til at lytte til vores ønsker, og jeg synes godt om deres produkter. Jeg kan da godt forstå, at man ikke fra den ene dag til den næste kan ændre produktionen, men jeg er glad for, at trailerne nu sættes i serieproduktion efter, at de er blevet typegodkendt af de danske myndigheder, siger Palle Albertsen.
Dansk-tysk samarbejde
Med de nye trailere, der er en del af Krones Profi Line-serie, kan der nu flyttes op til 38,5 tons gods i én transport. Det sker efter, at et vogntog samlet må have en totalvægt på 56 tons.
Både danske og tyske kræfter har været inddraget i udviklingen af den 4-akslede trailer, der er med til at forøge mængden af gods fra 32 til 38 tons. De nye trailere vil blandt andet blive anvendt til alt fra transport af gearkasser og vindmøller til jern og stålprodukter, foderstoffer samt gods, der kræver en stor nyttelast.
Det er anden gang indenfor det seneste år, at H. Daugaard er blandt de første til at tage nye Krone-trailertyper i brug. I fjor var det en ny type gardintrailere udstyret med sikkerhedsgardin, der hindrer, at gods kan bryde gennem presenningen i eksempelvis en rundkørsel.