A.P. Møller-Mærsk indleder grønt samarbejde med internationale giganter
Nike, Microsoft, Starbucks og Mercedes-Benz er blandt de enorme selskaber, som A.P Møller-Mærsk nu er indgået i et større klimasamarbejde med. Formålet er, at selskaberne vil dele planer og taktikker for i fællesskab at mindske co2-emissioner, skriver finansmediet Bloomberg.
Sammenslutningen af selskaberne, som går under navnet Transform to Net Zero, inkluderer også indiske Wipro Ltd samt brasilianske Natura & Co., kosmetikselskabet som ejer Avon.
Mærsk har længe arbejdet med en plan om at blive co2-neutral inden 2050. Det vil falde på et tørt sted. Med 8,2 mio. ton co2 står Mærsk for over 18 pct. af shippingbranchens udledninger og udledte i 2018 lige så meget co2 som hele Danmark tilsammen. Det viste en EU-rapport i 2019.
Et andet af sammenslutningens større selskaber - Microsoft - annoncerede også tilbage i januer, at man ønsker ikke blot at blive co2-neutral, men co2-negativ inden 2030. Altså at fjerne mere co2 fra atmosfæren, end selskabet udleder.