23948sdkhjf

Brancheforening: El-lastbiler er ikke løsningen på CO2-reduktionsmål

Skal Danmark nå 70 procents reduktion i CO2-udledninger inden 2030, er el-lastbiler ikke en vigtig del af løsningen, lyder det fra brancheforening

Eldrevne lastbiler vil ikke være en praktisk vej til at reducere udledningerne fra Danmarks varetransport.

Det er beskeden fra DTL – Danske Vognmænd ifølge Ingeniøren.

Lastbilerne vil komme til kort i forhold til lasteevne og rækkevidde, forudser underdirektør Ove Holm. Han peger i artiklen i stedet på biogas og på længere sigt ”power to x”, altså at lave vindmøllestrøm om til flydende brændstof, som bedre alternativer i kampen mod varetransportens CO2-udledninger.

Hos lastbilfabrikanten Scania - som til efteråret skal levere den kun tredje el-lastbil til tung transport i Danmark - kalder salgsdirektøren da også battaridrevne lastbiler for et nicheprodukt.

- Sammenlignet med en biogaslastbil er merprisen også langt højere, så man kan sige, at man får mere CO2-reduktion for pengene ved at investere i en biogaslastbil, men er målet helt lydsvag og emissionsfri kørsel, er ellastbilen absolut relevant allerede nu, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania til Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09