Brancheforening: El-lastbiler er ikke løsningen på CO2-reduktionsmål
Eldrevne lastbiler vil ikke være en praktisk vej til at reducere udledningerne fra Danmarks varetransport.
Det er beskeden fra DTL – Danske Vognmænd ifølge Ingeniøren.
Lastbilerne vil komme til kort i forhold til lasteevne og rækkevidde, forudser underdirektør Ove Holm. Han peger i artiklen i stedet på biogas og på længere sigt ”power to x”, altså at lave vindmøllestrøm om til flydende brændstof, som bedre alternativer i kampen mod varetransportens CO2-udledninger.
Hos lastbilfabrikanten Scania - som til efteråret skal levere den kun tredje el-lastbil til tung transport i Danmark - kalder salgsdirektøren da også battaridrevne lastbiler for et nicheprodukt.
- Sammenlignet med en biogaslastbil er merprisen også langt højere, så man kan sige, at man får mere CO2-reduktion for pengene ved at investere i en biogaslastbil, men er målet helt lydsvag og emissionsfri kørsel, er ellastbilen absolut relevant allerede nu, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania til Ingeniøren.