DTL: Problem med korte dispensationer
Miljøstyrelsens tilsagn om dispensation for kørsel i m iljøzonerne imødekommer ikke vognmænd med specialkøretøjer.
- Tilsagn er ikke udtryk for, at ansøgerens ønske er blevet imødekommet fuldt ud - måske kun i ringe grad, konstaterer chefkonsulent Søren Büchmann Petersen fra DTL forud for mødet påå fredag den 28. august med miljøminister Lea Wermelin (S) om skærpelserne i loven om miljøzoner.
- Det grundlæggende problem, som ejere af specialkøretøjer har, er overhovedet ikke løst ved at få måneders dispensation, siger Søren Büchmann Petersen.
Filterleverandørens vurdering
Det andet store problem er kravet om, at en filterleverandør skal ind over. Det er ikke tilstrækkeligt med lastbilfabrikantens advarsel eller den lokale forhandlers vurdering angående montering af partikelfilter på den pågældende bil, beklager han.
- Miljøstyrelsen forventer, at vognmanden skal kunne få en erklæring fra en filterleverandør om, at det ikke kan lade sig gøre på hans lastbil.
- Det er en absurd situation. Hvilken forretningsdrivende kan du få til at fraråde sit eget produkt? siger Søren Büchmann Petersen.
Ros for højere tempo
DTL kvitterer for, at Miljøstyrelsen sætter blus under arbejdet med dispensationerne i forhold til det indtryk, som branchen havde før sommerferien.
-Det tyder på, at det er gået op for dem, at det er alvorligt for branchen, siger Søren Büchmann Petersen.
Skal koste det dobbelte
Lovgivningen omfatter alle tunge køretøjer uanset funktion og holdbarhed. Det er f.eks. specialkøretøjer med kran til tunge løft, slamsugere og betonpumper, som er dyre i anskaffelser og holder meget længere end andre lastbiler, anfører han.
Tunge køretøjer kan defineres som et specialkøretøj, når "den samlede pris for køretøjet overstiger det dobbelte af prisen for chassiset (undervognen, samling af de basale dele af køretøjet)," som er definitionen i den senest vedtagne miljøzonelov.
Skæringsdato 1. oktober 2009
Fra 1. juli 2020 må lastbiler tidligst være registreret første gang den 1. oktober 2009, have en Euro V-motor, være eftermonteret med et partikelfilter eller have en dispensation for at køre i miljøzoner.
I forbindelse med forårets lovbehandling udtalte miljøminister Lea Wermelin sig imødekommende over for dispensationer, der kan begrundes med forsikring eller økonomi.
Det kan eksempelvis være afslag på tillægsforsikring, når producenten af køretøjet ikke anbefaler det typegodkendte partikelfilter, eller det er for omkostningstungt at skifte et specialkøretøj ud med et nyt.