23948sdkhjf

Grønne betonbiler glæder Christiansborg

Rundspørge blandt transport- og klimapolitikerne viser, at de gerne vil være med til at finde løsninger

Skal vægtgrænsen øges for at gøre et klimavenligere initiativ mindre investeringstungt?

Det spørgsmål er aktuelt efter præsentationen af Unicons nye betonblander, der er en hybrid rotérlastbil, som kører på HVO og arbejder på strøm fra batteriet, når beton hældes af tromlen på byggepladserne.

Selskabet ønsker, at totalvægtgrænsen forhøjes fra 32 til 36 ton for det 4-akslede specialkøretøj, så merinvesteringen bedre kan betale sig. Klimagevinsten er 30 ton CO2 mindre om året samt en halvering af øvrige forureninger og støjen .

Transportmagasinet har spurgt klima- og transportordførere.

V: Højere vægtgrænser er grønne i sig selv

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, Venstre:

- Det er innovativt, og det er Venstre klar til at se på. Erhvervslivet foreslår generelt at effektivisere transporten for at spare CO2, og det kan man bl.a. gøre ved at øge vægtgrænser. Der kan man skele til Sverige, der har højere vægtgrænser.

- Hvis en virksomhed har et produkt, der udfordrer de nuværende grænser, så skylder vi at kigge på det med positive øjne.

- Vi skal bede Transportministeriet og Vejdirektoratet, om at melde tilbage, om en højere vægtgrænse til 9 ton pr. aksel gør, at vejene slides ned. Hvis der ikke er noget til hinder, så er vi åbne over for at gøre det.

DF: Vi skal belønne, ikke sende ekstraregninger 

Transport- og vækstordfører Hans Kristian Skibby, Dansk Folkeparti:

- Hvis en virksomhed som Unicon vælger at investere i et nyt teknologisk produkt, der udleder mindre på byggepladser, så er det ikke en god model at give dem en større regning. Det er bedre at belønne dem for at omlægge vognparken til det.

- Det skal selvfølgelig undersøges, om der er noget med hensyn til vogntryk og belastning af vejene, men de er ikke så tunge som de store godsvogntog.

SF: Et ja afhænger af vejslid

Klima- og energiordfører Signe Munk, SF:

- Det er rigtig positivt for både klima og miljø/støj at elektrificere betonblandere. Vores forventning er, mange arbejdsmaskiner kan og skal elektrificeres.

- Vi vil se positivt på et løft af vægtgrænsen, men vi må have en vurdering af konsekvenserne for vejslid. Det er selvfølgelig også et plus, hvis man kan spare nogle ture.

K: Værd at kigge på

Klima- og erhvervsordfører Mona Juul, Konservative Folkeparti:

- Det er dejligt, at virksomheder som Unicon viser vejen frem i den grønne omstilling. Vi skal gøre hvad vi kan for at sikre, at byggepladserne bliver grønnere, og det er dejligt at virksomheder i branchen også vil den grønne omstilling.

- Hvis vi på en meningsfuld og forsvarlig måde kan gøre det grønne valg nemmere, f.eks. ved at øget den tilladte totalvægt fra 32 til 36 tons, vil vi gerne være med til at kigge på det.

- Unicon vil ikke umiddelbart få positiv særbehandling. Hvis vi gør business casen bedre, bliver den bedre for alle.

EL: Skeptisk, men ikke urokkelig

Transportordfører Henning Hyllested, Enhedslisten:

- Jeg vil ikke bare afvise det, men som udgangspunkt er jeg skeptisk over for sådanne forslag. Jeg vil først se de beregninger, før jeg kan sige, at det lyder fornuftigt - om det er reelt, hvad man sparer.

- Vægtgrænserne i Danmark er generelt høje, og den udvikling har jeg været skeptisk over for hele vejen igennem. I den forbindelse er transportbranchen umættelig.

Vi er villig til at se på det, hvis der er positive effekter, men det skal kunne dokumenteres.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125