Grønne betonbiler glæder Christiansborg
Rundspørge blandt transport- og klimapolitikerne viser, at de gerne vil være med til at finde løsninger
Skal vægtgrænsen øges for at gøre et klimavenligere initiativ mindre investeringstungt?
Selskabet ønsker, at totalvægtgrænsen forhøjes fra 32 til 36 ton for det 4-akslede specialkøretøj, så merinvesteringen bedre kan betale sig. Klimagevinsten er 30 ton CO2 mindre om året samt en halvering af øvrige forureninger og støjen .
Transportmagasinet har spurgt klima- og transportordførere.
V: Højere vægtgrænser er grønne i sig selv
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, Venstre:
- Hvis en virksomhed har et produkt, der udfordrer de nuværende grænser, så skylder vi at kigge på det med positive øjne.
- Vi skal bede Transportministeriet og Vejdirektoratet, om at melde tilbage, om en højere vægtgrænse til 9 ton pr. aksel gør, at vejene slides ned. Hvis der ikke er noget til hinder, så er vi åbne over for at gøre det.
DF: Vi skal belønne, ikke sende ekstraregninger
Transport- og vækstordfører Hans Kristian Skibby, Dansk Folkeparti:
- Det skal selvfølgelig undersøges, om der er noget med hensyn til vogntryk og belastning af vejene, men de er ikke så tunge som de store godsvogntog.
SF: Et ja afhænger af vejslid
Klima- og energiordfører Signe Munk, SF:
- Vi vil se positivt på et løft af vægtgrænsen, men vi må have en vurdering af konsekvenserne for vejslid. Det er selvfølgelig også et plus, hvis man kan spare nogle ture.
K: Værd at kigge på
Klima- og erhvervsordfører Mona Juul, Konservative Folkeparti:
- Hvis vi på en meningsfuld og forsvarlig måde kan gøre det grønne valg nemmere, f.eks. ved at øget den tilladte totalvægt fra 32 til 36 tons, vil vi gerne være med til at kigge på det.
- Unicon vil ikke umiddelbart få positiv særbehandling. Hvis vi gør business casen bedre, bliver den bedre for alle.
EL: Skeptisk, men ikke urokkelig
Transportordfører Henning Hyllested, Enhedslisten:
- Vægtgrænserne i Danmark er generelt høje, og den udvikling har jeg været skeptisk over for hele vejen igennem. I den forbindelse er transportbranchen umættelig.
Vi er villig til at se på det, hvis der er positive effekter, men det skal kunne dokumenteres.