Vi har prøvekørt: Nye Volvo'er er værd at vente på
Der er bedre plads og bedre komfort i Volvos helt nye FM- og FMX-lastbiler.
Sådan konkluderer Transportmagasinets testkører efter en kort prøvekørsel af de nye lastbiler i sidste uge.
Testen skulle oprindelig have fundet sted i marts, men corona-krisen satte en stopper for de planer.
Før-serie modeller
Nu er nogle eksemplarer af nye lastbiler i Danmark. Der er dog tale om før-serie modeller til præsentationen og de første tests. Kunder kan først bestille de nye biler i efteråret. Serieproduktionen går i gang straks i det nye år.
FM/FMX-modellerne fik ikke som FH-udgaven nyt førerhus ved FH-lanceringen i 2013, men det sker nu, hvor det større FH førerhus er blevet tilpasset FM og FMX.
Mindre vendediameter
Det betyder også forbedret sikkerhed. Større styrevinkler for biler med pusher- og løbeaksler sikrer også mulighed for forbedret manøvredygtighed og mindre vendediameter. Ekstra fint i FMX entreprenørbiler - så som en kort blokvognstrækker.
Man vælger mellem tre kørselsopsætninger: economy, standard og performance. Man kan yderligere vælge off road og heavy duty til brug for entreprenørkørsel og blokvognskørsel - samt eventuelt I-Save.
Bedre ratindstilling
Dertil det nu indstillelige rat via to trin på en pedal i gulvet - hvor første trin var for knækvinklen på rattet og nederste trin for op/ned -justering. Med andre ord sikres man en fin kørestilling - og vi skal her også nævne det blødt skiftende automatgear.
Samtidig har Volvo opgraderet designet med blandt andet med større Volvo jernmærke og nye forlygter med mulighed for LED teknik for bedre udsyn om natten.
Samme adaptive LED-lys, som fås til den nye FH med automatisk op- og nedblænding, fås dog ikke i FM og FMX; men der er dog nye ekstralygter.
Forbedret udsyn
Udsynet fra kabinen er i det hele taget endnu bedre på grund af større ruder. Faktisk er der 10 pct. mere direkte udsyn - og mulighed for op til otte kameraer for optimalt sikkerhed overfor svage trafikanter.
Mere plads i kabinen
De to modellers førerhus-volumen er øget med op til én kubikmeter, hvilket giver bedre komfort og mere plads til at udfolde sig.
Mere til flere chauffører
Volvo Truck peger på den udtalte mangel på chauffører i Europa samt den stigende efterspørgsel på transport. Undersøgelser viser, at 20 pct. af alle chaufførjob i Europa er ubesatte.
Det vil blandt andet sige, at mange ældre chauffører kan fortsætte jobbet i en bil, hvor der er lettere adgang end for eksempel FH med flere trin op til førerhuset.
Udover det nye førerhus har Volvo FM og Volvo FMX fået mange af de samme funktioner i instrumentdisplayet som deres større Volvo FH søstre.
Digitalt display
Chaufførens område har nu en helt ny grænseflade til information og kommunikation, der har til formål at gøre det lettere at få et overblik over og styre de forskellige funktioner. Displayet er digitalt med en fint indpasset 12 tommer display i hovedinstrumentet samt ni tommer touchscreen midt på instrumentbrættet, der gør det nemmere for chaufføren at vælge de nødvendige oplysninger.
Funktionerne kan også styres via knapper på rattet og via stemmestyring. Nye betjeningsknapper på rattet omfatter bl.a. Downhill Cruise Control og indstilling for overhastighed.
Adaptiv fartpilot
På displayet kan man indstille afstandsmåler til den forankørende bil i forbindelse med adaptiv fartpilot (som kan slås fra) og sidestribealarm. Der er tillige skiltegenkendelse samt lastindikator.
Mere plads til opbevaring
Den nederste køje i det lange førerhus er placeret højere op end tidligere, hvilket giver større komfort og skaber yderligere opbevaringsplads nedenunder. Dagførerhuset har et nyt 40-liters opbevaringsrum med indvendig belysning på bagvæggen. Der er også nye kopholdere samt plads til store flasker.
Kørslen lettes også med en forbedret Adaptiv Cruise Control (ACC) til hastigheder helt ned til 0 km/t. ACC kan slås fra for at opnå bedre brændstoføkonomi, men det kan ikke anbefales. Efter stop skal man træde på gaspedalen for at genoptage ACC. Nævnes skal også cruise control til kørsel ned ad bakke, der automatisk aktiverer bremserne, når der er behov for ekstra bremsekraft for at opretholde en konstant hastighed.
38 ton forstærket bogie
Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol leveres standard på de nye lastbiler. Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent fås som ekstraudstyr.
De to biler er udstyret med kendt teknik - med seks-cylindrede dieselmotorer. FM med 330 hk maskine passer godt til regional kørsel og med et godt drejningsmoment er den letkørt og de 24 tons totalvægt havde den ingen problemer med på vores korte teststrækning. FMX-testbilen med 500 hk er noget af et power-stykke, og bilens 32 tons mærkede vi ikke meget til. Optimalt havde været en afstikker til en grusgrav, men det må blive næste gang.
Alternativ energi
I Danmark fås Volvo FM/FMX også med den gasdrevne LNG-motor (flydende naturgas), der tilbyder brændstofeffektivitet og ydeevne på niveau med Volvos tilsvarende diesellastbiler, men med en lavere klimapåvirkning. Det er dog så som så man tankningsmulighederne.
Natur- og biogasmotoren kan køre på enten biogas, hvilket reducerer CO2 med op til 100 pct. eller naturgas, der reducerer CO2-emissionerne med op til 20 pct. sammenlignet med Volvos tilsvarende diesellastbiler.
Artiklen er en del af temaet Test.