Sådan vil DFDS blive CO2-neutral i 2050
DFDS melder sig nu på banen med en klar og tydelig målsætning for rederiets ambitioner på klimaområdet.
Målsætningen hedder, at rederiet skal være CO2-neutralt i 2050, og at udledningen i 2030 skal være reduceret med "tæt på" 45 pct. i forhold til niveauet i 2008. Det svarer til en reduktion på 25-35 pct. i perioden 2019-2030.
I dag kommer 90 pct. af DFDS's årlige udledning på ca. to mio. ton CO2 fra rederiets flåde. Derfor er det også her, det store slag skal stå, selvom CEO Torben Carlsen i en video understreger, at der skal klimaoptimeres hele vejen rundt om virksomheden.
- På kort sigte, det vil sige i løbet af de næste 8-10 år, handler det om at optimere det, vi har, og investere i nye teknologier, der kan blive retrofittet på vores eksisterende flåde, siger han.
Det vil både sige mindre opgraderinger som ny coating og systemer til at optimere operationen, men også tekniske opgraderinger som modificeringer af bulb og propellere. Det er de tiltag, der skal stå for reduktionen frem mod 2030.
Nyt brændstof til ny generation
På den længere bane handler det om nye brændstoffer i en ny generation af skibe. Her nævner DFDS muligheden for el, ammoniak, brint eller metanol, som alle skal håndteres, opbevares og bruges på en helt anden måde end nutidens bunker.
- Vi har brug for at lære en masse for at kunne træffe de rigtige strategiske beslutninger. Projekter og partnerskaber vil hjælpe os med at lære, dele viden og nå vores mål, lyder det fra DFDS.
Det sidste af de tre overordnede ben i strategien handler ifølge DFDS om at "få styr på huset". Her bliver de sidste 10 pct. af rederiets udledning adresseret. Tiltagene omfatter blandt andet elektriske lastbiler, hybrid- eller eldrevne firmabiler til de ansatte og en reduktion af energiforbruget i rederiets bygninger. Alt sammen noget, der skal ske i samarbejde med leverandørerne.
Godt for kunder og medarbejdere
Torben Carlsen understreger, at der ikke er tale om en strategi, der begynder fra nul.
- Planen er en sammenfatning af det, vi har tænkt over i noget tid. Nu er det formaliseret, og så kan vi begynde arbejdet, siger han.
DFDS-chefen tilføjer, at omstillingen til en klimaneutral virksomhed ikke kun godt for miljøet. Det vil også tjene virksomheden selv.
- Som en bonus kan vi se, at det bliver lettere at tiltrække de rigtige medarbejdere og fastholde de nuværende, som er stolte over at være en del af en virksomhed, der tager klimaet alvorligt, siger han og fortsætter:
- I forhold til kunderne ser vi et stigende behov for at forklare vores handlinger, og vi bliver målt op imod andre transportformer, især når det gælder vores holdning og vilje til at gøre noget ved klimaudfordringen.
DFDS lover mere nyt om emnet i løbet af de kommende uger.