Scandlines forudser fyringer efter passagernedgang
Flere danskere har holdt årets sommerferie i Danmark på grund af rejserestriktioner til udlandet, og de danske grænser har været lukket for mange udenlandske turister.
Det har kunnet mærkes ombord på de danske udenrigsfærger til Tyskland, Sverige og Norge. Her er passagertallene i juni, juli og august halveret i forhold til samme periode sidste år for Scandlines, Fjord Line, Forsea og DFDS, viser tal fra Danske Rederier.
I Scandlines mener administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, at det især er grænselukningen, som har resulteret i de lave passagertal.
- Corona som sådan havde nok ikke gjort et fald på 57 pct., men regeringens lukning af grænserne og dens forsøg på at få folk til at blive hjemme har i hvert fald skubbet den udvikling meget kraftigt, siger han.
Ligesom andre danske færgeselskaber har Scandlines benyttet sig af regeringens hjælpepakker til at sende medarbejdere hjem på lønkompensation og hjælp til at dække faste udgifter. Men den dårlige sommer kommer alligevel til at koste arbejdspladser i rederiet, siger Søren Poulsgaard Jensen.
- Det tyder på et ganske voldsomt omsætningstab for os, som vi ikke er færdige med at gøre op endnu. Jeg tror ikke, det kommer til at gøre noget for udbuddet på ruterne, men det siger sig selv, at der kommer til at være konsekvenser for arbejdspladserne, siger han.
Alle har tabt trafik
Scandlines er ikke ene om at have tabt omkring halvdelen af passagererne i sommeren 2020. I Fjord Line, som sejler mellem Hirtshals og flere byer i Norge, kan man bekræfte tendensen og melder i år om en 41 pct. nedgang i sommerperioden.
På Helsingør-Helsingborg har Forsea i sommermånederne haft en nedgang i passagerantallet på 55 pct. Og på DFDS’ færger mellem København, Frederikshavn og Oslo har man i sommeren kun haft 30 pct. af det normale passagertal.
Det kraftige fald skyldes især rejserestriktioner og grænselukninger, fortæller Jacob K. Clasen, som er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
- Vi var klar over, at sommeren ikke ville blive som normalt, og at rejselysten ville være mindre. Men rejselysten har været markant mindre, end vi havde forventet, siger han og fortsætter:
- Vi havde dårligt fået armene ned over de åbne grænser, før Norge indførte restriktioner for rejser til Danmark. Det påvirker DFDS og Fjord Line. Så snart sådan en melding kommer, bliver passagererne væk.
Sommer er vigtig
Udlandsfærgerne har normalt 41 pct. af deres passagerer i sommermånederne. Det gør det ekstra problematisk, at sommeren ikke har givet flere passagerer på udlandsfærgerne.
- Vi så under nedlukningen i foråret, at ruter var midlertidigt lukket, eller at visse ruter sejlede med nedsat frekvens. Det kan blive nødvendigt igen. Men i de kommende måneder er vi afhængige af, at der kommer styr på smittetallene, og at rejserestriktionerne bliver fjernet. Så kommer rejselysten forhåbentligt igen, siger Jacob K. Clasen.
På Scandlines to ruter Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock er passagertallet for sommeren faldet med 57 pct. sammenlignet med sommeren sidste år.
Læs også: Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine