Scania går el-vejen
Scania er nu klar til at lancere serieproducerede, fuldt elektriske lastbiler. Den egentlige serieproduktion går i gang til marts. Man vil kunne bestille dem fra november.
I første omgang bliver der tale om biler til distributionskørsel i storbyerne; men i de kommende år vil Scania udvikle elektriske køretøjer til alle typer godstransport, herunder også langturs- og entreprenørkørsel.
De fuldelektriske lastbiler tilbydes med L- og P-førerhuse og er udrustet med batteripakker fra 165 til 300 kWh kapacitet til drift af elmotorer på 230 kW svarende til cirka 310 hk. Kunderne kan vælge mellem fem eller ni batterier, hvoraf lastbiler med sidstnævnte løsning får en rækkevidde på op til 250 km på en enkelt opladning.
Samtidig lancerer Scania nye plug-in hybridlastbiler, der også kan leveres med L- og P-førerhuse. De giver mulighed for langturskørsel ved brug af forbrændingsmotor og efterfølgende fuldelektrisk kørsel på op til 60 km, når det kræves.
I kombination med brug af bæredygtige brændstoffer i forbrændingsmotoren kan transportvirksomheder dermed reducere deres klimaaftryk markant.
Også langtur og anlæg
I de kommende år vil Scania fortsætte udviklingen af elektriske køretøjer til alle typer godstransport, herunder også langturs- og entreprenørkørsel.
- Vi vil i de kommende år løbende introducere nye elektrificerede køretøjer i hele produktprogrammet, og vi er netop nu i gang med at tilpasse vores produktion i den retning, siger Scanias koncernchef Henrik Henriksson.
- Om få år vil vi introducere elektriske lastbiler til langturskørsel med mulighed for hurtig opladning. Det kunne for eksempel ske under chaufførens lovpligtige 45-timers hvileperiode.
Paris-aftalen
- Elektrificering af de tunge lastbiler i transportsystemet er afgørende for at indfri målsætningerne i Paris-aftalen om begrænsning af den globale opvarmning til under 1,5 grader, fortsætter Henrik Henriksson.
- E-køretøjer vil derfor i stigende grad udgøre attraktive alternativer for klimabevidste kunder. Det er disse fremsynede kunder, som vi i den indledende fase vil udvikle og indsætte vores hybrid- og fuldelektriske køretøjer med.
Læs mere i det trykte Transportmagasin, som er på gaden næste gang den 25. september.